Saturday, March 31, 2007

مـــــــولد الرســـــــــاله

السلام عليكم ورحمة الله
اخوانى الاعزاء جداااااااااا جدااااااااااااا
كل عام وانتو بخير وكل حلاوة مولد وانتو بخير وكل تسوس وانتو بخير:)
انا عارفه الموضوع دا المفروض يتكتب من امبارح واللى اخرنى هو "الرسالة"
فيلم للمخرج مصطفى العقاد-رحمه الله
اكيد الكل شافو او سمع عنه ...وانا اخيرااااااا شفته
بجد يستاهل التلات ساعات ونص مدة الفيلم
اول مرة يشدنى فيلم تاريخى بعد الناصر صلاح الدين
الفيلم كله تحفه رااائعه وعمل بجد ربنا يجزى كل اللى شارك فيه خير
مش زى باقى الاعمال اللى حمضت...مافيش على لسانهم غير(اليوم خمرون ونساااااء..عااااو)
برضو لسانى مابيحرمش-بس من فرستى على الافلام اللى بيعيدو ويزيدو فيها دى
بس دا فعلاااااا حاجه تانيه جاب السيرة النبويه بشكل منظم وصورة رااائعه وتتابع مذهل للاحداث
اسمحولى ارفع القبعه واحييى كل اللى شارك في الفيلم دا من عرب واجانب
ويارب نكون ولو ربع اللى الصحابه عملوه...دا لو شباب اليومين دول واتحطو فى المواقف دى هاياخدو فى سنانهم ويخلعو
ياللا ربنا يصلح الحال بس لازم نفتكر دايما ان "الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم"
لازم نتغير علشان نستاهل فعلا اننا نكون مسلمين ويباهى بينا الرسول-عليه الصلاة والسلام- الامم
وعلى فكرة دا رابط لموقع عن السيرة النبويه
انا مش بعرف احط روابط بصراحه بس هنسخه ويارب يشتغل
موقع الكتاب هو : http://www.islam-guide.com
ودا لتحميل الكتاب(على هيئه بى دى إف بشكل الكتاب الاصلى)
اتمنى يعجبكو و تعجبكو كمان الاغنيه اللى نزلتها هنا
وكل سنه وانتو طيبين:)

3 بعبر ياشعب:

حبيبة الرحمن said...

انتى طيبة ياسارة والاغنية جميلة جدا

انا ماشوفتش الفيلم دة بس شوقتينى ابحث عنة واتفرج علية ولما اشوفة هقولك رايى فية بس ياريت لو عرفتى انة جاى فى اى قناة تقولى على الموقع هيجى فين والساعة كام وليكى الثواب بأذن الله

Hady Habib said...

وانتى طيبة وكل الاخوة المدونين والامة الاسلامية والعربية وربنا يعود الايام علينا بخير


فعلا معاكي حق يا باشا الفيلم ده من اروع الافلام العربية فى التاريخ كله

طبعا لانه من ابداع المخرج العظين مصطفي العقاد

على فكره الفيلم ده نفسه معمول بالانجليزي وبطله هو انتوني كوين وعامل دور سيدنا حمزة بن عبد المطلب رضي الله عنه

وسمعت والله اعلم انه مصطفي العقاد هو نفسه اللى اخرجه وهو نفسه الى اخرج عمر المختار انا بصراحة كنت دايما انسي اشوف اسمه على الفيلم بتاع عمر المختار او الرسالة اللى بالانجليزي

فعلا تحية عظيمة تليق بمستوي مخرج عبقري

وشكرا ليكي ياباشا

على فكره انا اتفرجت على الفيلم اكتر من سبع مرات وفى كل مره اقعد اتفرج عليها باهتمام شديد اوووي عشان متفوتنيش لحظة من الاستمتاع بابداع مصطفي العقاد وكنت بتفرج عليه برضه انا كمان :)

šσяšαяαα said...

kitty:
من عنيااا ياجيجو
وانا عن نفسى اتمنى اشوفه كل يوم
بيخلليكى تعيشى الزمن دا وكأنك معاهم
وان شاء الله اول ماشم خبر ان جاى
عانبلغ الموديريه طوالللى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

-shams:
ايوة يامستر شمس كل كلامك مظبوط وانا كمان سمعت
انه كان بيخرج مشاهد الفيلمين فى نفس الوقت
يعنى يخلص من هنا ويروح هناك
دا لو حقيقى يبقى فعلا الراجل دا مايتعوضتش
وهو فعلا اللى اخرج عمر المختار مع انتونى كوين برضو
انا الفيلم دا شفته مرة بس لسا محفور فى الجمجمه
ويابختك شفتى الفيلم سبع مرات
انا لسا واحده بس.. ياللا عقبال السته:)
وكويس والله بيننا توارد افلام:)

اتمنى تنورنى دايما

خدمه 24 ساعه:)