Thursday, October 30, 2008

قصة قصيرة..وربنا يسامح اللى كتبها

كان الرجل قد أوشك أن يلقي بنفسه في البحر لولا انه سمع
صوتا يصيح به قائلا:
أيــها المجنون قـــف

وأيقن انه لن يتمكن من الانتحار بهدوء وتوقف الرجل مرتبك
وشاهد رجلا عجوزا يتقدم منه

وينهال عليه بعبارات التأنـيب ليأسه
من رحمة الله ومحاولته الانتحار

ثم سأله :
مالذي يدفعك الى الانتحار يا رجل ؟

فقال :مشكلة عائليه معقدة
فرد عليه العجوز
وهل توجد مشكلة دون حل... ما هذه المشكلة ؟

وبدأ الرجل يروي قصته قائلا :
تزوجت سيده ارمله ولها فتاه مراهقة وعندما بلغت الفتاه
سن الرشد رآها ابي فأحبها وتزوجها فصرت صهرا لابي كما ان ابي اصبح في مقام زوج ابنتي
واصبحت انا (حماً) لابي لان زوجتي حماته

ثم انجبت زوجتي ولدا لي
فاصبح الولد سلف ابي
وبما ان ابني هو اخو زوجة ابي التي هي بمثابة
خالتي.. صار ابني يعد خالي ايضاً

وحدث ان وضعت زوجة ابي طفلا يعد اخي من ابي وفي
الوقت نفسه هو حفيدي
لانه حفيد زوجتي من ابنتها وبما ان زوجتي صارت
جدة اخي فهي بالتالي جدتي وانا حفيدها
وهكذا اصبحت انا زوج جدتي وحفيدها في الوقت ذاته

ونظرا الى انها جدة اخي فانا اصبحت ايضا جدا لاخي
وبناء عليه اكتشفت انني اصبحت جد نفسي او حفيد نفسي
لانني .....


وهنا قاطعه الرجل العجوز

قائلا: كفاية... كفاية...


وقام العجوز بدفعه للبحر قائلاً:
تييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت


(اللى عارف الحدوتة اكيد عارف قاله ايه واللى مش عارف يخمن بقى انا مليش دعوة)

انا وصلتنى الحدوتة دى فى الايميل ونقلتها زى ماهى لانى الحالة اللى انا فيها اليومين دول هى نفس حالة الراجل اللى اترمى فى البحر مع اختلاف فى الظروف والجوابات

حياتى اصبحت معقدة ومتقوقعة ومتخونقة ولادايم الا وجه الله

اللى لسا فاكرنى يدعيلى ينوبه ثواب فيا


10 بعبر ياشعب:

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه يابنتي خلتيني الف حوالين نفسي

ايه القصه الغريبه دي

يا سوسو يا حبيبتي احب اقولك ان الحاجات اللي زي دي هي اللي عملالك الحاله اللي انت فيها فياريت تبعدي عنها مؤقتا اليومين دول
:)))

ويارب ييسرلك الحال ويوفقك في حياتك

سلام يا قمر

Geddo Iskandar said...

رحمنا الله بالإسلام :)

nona said...

مابك يا سارة خير يا بنتى
بالك فترة غايبة و المود بتاعك مش تمام خالص
ربنا ييسرليك حال ك و يقدملك الاى فية الخير يا رب
و رددى ديما دعاء سيدنا يونس
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
وباذن الله ربنا هيفرجها و ييسر ليكى كل الامور باذن الله
ابقى طمنينى عليكى يا قمر

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ربنا ييسرلك كل أمرك ويفرج كربك ويوفقك لما يحب ويرضى

فاتيما said...

إيه سا سارة القصة الملخفنة دى ؟؟؟
عموماً آخر سطرين صح
الدنيا تمخول و تتعب و تعقد المتعقد
و ربنا يريح قلبك و يسعد أيامك
يا رب
تحياتى يا عزيزتى

شفـقــة و إحســــان said...

القصة حلوة اوى يا سوسو بس انتى مالك ؟؟
حاسة ان حالتك النفسوانية مش ولابد
طمنينى عليكى

محمد فاروق الشاذلى said...

اطلعى برة الصورة وبصى عليها كويس قوى علشان تشوفيها بوضوح

وبعد كده هتلاقى انك لاقيتى حل للمشكلة دى

šσяšαяαα said...

متشكرة اوى ياجماعة وربنا مايحرمنى منكم

بدأت احلل المشكلة واعرف ازاى احلها

شكرا ليكم:)

ست الستــــــات said...

ههههههههههههه تحفه ياسرساره
ربناااااا يستر بقي
انا كمان كاتبه عندي عن الصراصير دول
دول ناوين نيه سوووده مكركبه خالص
ست الستات

koukawy said...

خليه يدعيلي معاكي اللي هتلاقيه قبل ما احصل الراجل و انط انا كمان