Thursday, June 12, 2008

منوفى..أفتخر واللاّ نو أفتخر؟

بيقولو ان الواحد لازم يفتخر بأصله وفصله ومفاصله وغضاريفه اللى كانت نشأته فيها
ومن هذا المنطلق فقد رفعوا شعار كان لافف عليا فماشز عالياهو بتقول
منوفى وافتخر.. واللى مش عاجبه ينتحر.. يكتب على قبره مات منقهر لانه حاول يتحدى منوفى وما قدر
واضح انهم منايفة واخدينها بالدراااااع

انا بقى جلست افكر وافكر ثم وقفت افكر وافكر
انا منوفياية صحيح بس ولاحبها بييجرى فى الشريان ولاحتى ف صفيحة دموية واحدة

فأنا ايها الزملاء الاعزاء منوفى الهوية صحيح لكن اسكندرانى الهوى..عشقى الاول والاخير.. روحى فيها زى السمك ف ميتها المالحة
اكلها بدقة واعيش جنب بحرك يااليكس.. بس نقول ايه للنصيب والقدر..بعدك عنى خلانى اروح للمركز الرئيسى اللى فيه معظم المصالح الا وهو كايرو الكبرى.. بلد التلوث اللى بيدخل الانف بالكيلو مع كل شهيق..بلد الخناقات اللى خلتنى احس ان الناس فيها متكهربة وعلى اى لمسة تشوط فأى حد قدامها.. الحمد لله ماحدش شاطنى

بلد الزحمة والعربيات اللى بستنى فى الشمس لحد ماتحمص علشان اعدى طريق طوله قد عود القصب

البلد اللى كل ماجى اتقدم لشغلانه فيها ويلاقو المنوفية منورة فى الورقة تلاقى وشهم انقلب مية وستين درجة مع نبرة صوت كلها شفقة وعطف ياعينى عالبنت المكافحة اللى بتييجى من قارة المنوفية عشان تشتغل فى القاهرة ويختموا الكلام ب
هتقدرى تشتغلى للساعة 10 بالليل لو فى شغل كتير.. طيب عندك اقامة فى القاهرة.. هيبقى صعب عليكى اوى مش كدا.. طيب نتمنالك حظ سعيد فمكان عمل تانى.. بيبقى نفسى اقول اى حاجة لكن وقتهم ضيق اوى الله يكون فعونهم

ولو ابواب الدنيا فتحت فوشى بيبقى الراتب بصراحة حاجة كدا تلتميت ربعميت جنيه يعنى يادوب اسلك بيهم سنانى بعد مصاريف المواصلات وياريتها شغلانة عليها القيمة اطلع منها بخبرة واللا حتى بقرطاس لب
كل دا علشان خاطر انى من المنوفية .. طيب اللى مش لاقى فيها مجال عمل يناسبه يعمل ايه.. يبيع جبنه قريش وبيض بلدى؟

ولما اتعرف على ناس واقولهم بالصدفة انى من المنوفيه.. عينكو ماتشوف الا النور
اااااااااه ماحنا مانقدرش نتكلم.. من ايام احمس وانتو حاكمين البلد.. تقولش احنا اللى عزمنا الهكسوس عشان يحتلونا
دانتو مش سايبين مكان فى البلد غير وراشقين فيه
دانتو بينضرب بيكم المثل فى البخل والحرص والمكر واللوع مع شوية امثال بقى ماللى قلبكو يحبها

على الرغم من ان المحافظة دى زيها زى باقى الاقاليم.. محاطة بالاهمال والتنطيش والتنفيض.. يعنى هى مش مسأله جنسيتك ايه منوفى واللا برتغالى.. دى مسألة نفوس بشرية

انا يمكن مش بطيق المنوفية ايوة لانى مش لاقيه فيها حاجات كتير بتمناها

لكن

البلد دى ارضها كلها خير وهواها عالاقل نقى وبعرف اخد نفسى من غير ماتخنق

البلد اللى ناسها مضيافة بشكل غير عادى .. بيعزموا عليك حتى لو عندهم عيش حاف
مش زى اماكن كتير العزومات فيها نظام انجليزى.. لا وكدا احنا اللى بخلا

الفلاحين اللى مش عاجبين دول هما اللى أكـّلو باشوات مصر وهما اللى رووا ارضهم بدمهم عشان غيرهم ياكل خيرها عالجاهز


هما اللى اتشنقوا فدنشواى .. هما اللى فكروا ازاى نرجّع ارضنا.. هما اللى لغايت دلوقت بيودوا اولادهم الكتاب عشان يحفظوا القرآن فأوقات كتير بيودوا اولادهم كى جى انجليش عشان يقولو مامى وبابى

هما اللى عالرغم من قلة دخلهم بيخدموك من غير مايستنوا مقابل.. لمجرد انك بتحب الناس
هما اللى بيشتغلو فى اى حرفة علشان يكّونوا نفسهم من وهما صغيرين..فى المصانع وشغل السجاد وجمع المحصول


هما اللى مابيعجبهمش الحال المايل واللى دلوقت بقوا يقولواعلى كدا تخلف

هما اللى على الرغم من انهم اتعلموا واخدوا مراكز كبيرة لكن كتير منهم لسا محافظ على تقاليدو واللى لو قابل زميلته واللا قريبته مايقفش حتى يسلم عليها علشان الناس ماتتكلمش

هما اللى منهم زى الدكاترة زكى مبارك اللى عمل بيته مدرسة وشرفنى انى كنت طالبة فيها

هما محتاجين حد يرعاهم مش يقلل من عزيمتهم كأنهم من قبائل العصر الحجرى ويحسسهم انهم ديكتاتوريين الشعب مع انهم هما كمان من الشعب وبيعانوا زى مابيعانى الشعب واللى بيحصل للشعب مش علشان الصدف بتييجى ضد المنايفة يبقى كل المنايفة كدا

الناس كلها فيها الحلو وفيها الوحش زى قفص الفاكهة تلاقيية كله من نفس النوع لكن فى منه المفعص والاخضر والطايب والبايظ مع انهم كلهم تفاح ومع ذلك الناس مابطلتش اكل تفاح

يمكن كلامى غلط.. يمكن فعلا المنايفة فيهم كل الصفات الغلسة واللى بسببها تحول اسم المنوفيه الى تل ابيب
بس انا كشاهد عيان وعالاقل بالنسبالى مش لاقية حاجة ماللى بتتقال دى.. يمكن انا موجودة فقطعة ارض منوفياية منعزلة عن اماكن الحدث.. الله اعلم

اللى خلانى اقول الكلام دا انى اتعرفت بالصدفة على دعاء مواجهات..مدونة منوفياية واللى طلعت كمان اخت واحدة كانت دفعتى فى الكلية
دعاء من اول مواجهة وهى نشراها بالصوت الحيانى... منوفى وافتخر

فأنا فكرت كدا.. وقلت اكتب البوست دا وبعديه اشوف اذا كنت انا كمان منوفى وافتخر واللا لا
تفتكروا أفتخر واللاّ نو أفتخر؟

36 بعبر ياشعب:

الطائر الحزين said...

فيه سؤال تانى أهم

هل تفتخرى انك مصرية؟؟؟؟

عاوزة تفهمينى ان ممكن واحد يرفض كفاءه لمجرد انه مولود فى بلد معينة؟؟؟

غريبة

كدة يبقى البلاعه أحسن من الشبشب بتاع اللئيم

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم

معلش لحقت تاني رد يا سارة
الاول اقولك اضحك الله سنك علي حوارك اللذيذ
ثايناً عاوز اقولك إن انطباع الناس عن المنايفة جه بسبب تولي رئيسين متتليين من هذه المحافظة زمام البلد
يعني قاعدين علي قلوبنا يجي من 40 سنة كدا
والغريب انهم ملهمش خير في بلدهم
يعني المفروض المنوفية ديه تبقي احسن بلد في مصر من حيث الاهتمام
بس يمكن انتوا واخدين حقكم تالت متلت زي ما بيقولوا في حجات كتيرة
في المصالح الحكومية وفي الجيش والشرطة
وكفاية ان عندكم كمال الشاذلي ربنا يهده
اكيد دا برضو لي دور كبير في الانطباع اللي الناس وخداه عن المنوفية
بس انا علي المستوي الشخصي ليا أصحاب منايفة كتير من زمان اوي وبحبهم اوي
اما بقي بالنسبة للقاهرة فدي بلد مش بتاعتنا احنا كاقاليم
يعني منعرفش نعيش في خنقتها وزحمتها...احنا نتفرج من بعيد وبس
انما ندوق....لا.....بلدنا احسن بكتير
حتي ولو فقيرة

معلش طولت عليكي يا فتاة المنوفية

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ههههههههه

هاقول ايه بس ،مش هاقدر اتكلم اخد مخالفه

زوجي اصلا من المنوفيه

:)

دكتور حر said...

طبعا رديت لأني منوفي

لكن اعرف منايفة كتير بعد كده تابوا واسلموا وحسن اسلامهم

:)))

المنوفية يا اختي عباره عن مصر صغيره

أذكى طلاب ....وأقل اكانيات جامعية
أكبر مساحة زراعية متنوعة... وفقيره
الاكثر في الدخل ... والأفقر في الخدمات

وكتيييير

وبرضه
منوفي وافتخر

мσнη∂ιš said...

إيه ده، انت بتقول إيييييييييييييييييييي، عظمة على عظمة على عظمة على عظمة يا ست
الله ،مين اللي صحاني ؟؟؟؟
آه، أنا كنت عايز حاجة، انا بشوف انو حالتك احسن مني، ع الأقل مدينتك مفيهاش شغلانة وبتروحي تدوري فمكان تاني وبتلاقي، إيه رأيك بقى أنا في العاصمة ومش لاقي شغلانة و بروح لمدينة تانية و مبلاقيش برضك، المسألة يا سارة متعلقة بكل واحد و الرزق اللي نكتب لو، و المنايفة أحدع ناس يا عم ;) بس متنسيش الربع جنيه بتاعي أصلك اتأخرتي عليا كتير يا بت
يالله سلام أرزوح أفطر و أدور على شفلانة هههههههههه

Dr. Ibrahim said...

دا التلوث مش بيدخل بالكيلو دا بيدخل بالقنطار

--------------

شعب المنوفية بيمر بذكرى دنشواى

حادثة مؤلمة

والإنتماء للمنوفية شرف

دا بلد الريس :)

د/هيما

Tamer Nabil Moussa said...

جبنه قريش وبيض بلدى؟

مش عيب الشغل مدام حلال ربنا يبارك فية

وبعدين انا مش مقتنع بحكاية منوفى وشرقاوى واى لقب من اى محافظة

انا مؤمن ان كل مكان ى الطيب وفى الشرس فى الحلو وفى الوحش

لكن تحديد اماكن او محافظة واطلاق عليها اى مسمى فدة شىء مرفوض

ايوة كدة يارساورنا ارجعى الى التدوين ونورينا

تحياتى

صاحب المضيفة said...

ده الحال من بعضه بقى يا صرصارة


ان منوفي وافتخر بس

لكن مش عاو اكمل الباقي لاني تعبت منها بصراحة



بوعيدن مالها المنوفية على ما فيها من عيوب زي ما بتقولي الا ان وصفك لها صحيح فعلا والناس بس واخداها بالشكل كده وكلمتين طلعهم حد عادي لزقوا فينا وخلاص


ما الواحد يبص على غيره على رأيك هاتلاقي في عجب عجاب


تحياتي ويارب يكون الغيبة الطويلة دي على خير

بنت الصالحين said...

وربنا كنت كاتبه اول تعليق
بس النت فصل وماخدتش بالي انه مش موجود


انا مش هقول اني من المنوفيه

انا منوفيايه من منوف نفسها
يعني منوف محافظه المنوفيه
يعني لازقه بغره
ههههههههههههههههههههههههههههههه


يلا بقي

اهو كله برتقال
:)))))))))))))))))))))))


بحبك يا مسعد(محدش له دعوه انا وسارتي براحتنا)هههه

عصفور المدينة said...

ده من آثار مرض التعميم الذي يدمنه الناس

Blank-Socrate said...

سارة
الصديقه العزيزة
شكرا لكلاماتك الجميله اللى وصلت جوة فى القلب على طول
حمداله على سلامتك انت لانك انقطعتى عننا شويه
هارجع مرة تانى و اقرا البوست
على فكرة انا عشت فى المنوفيه 5 سنين
:)

دعاء مواجهات said...

تصفيييق حاااااااااااااااد آخر حااجة

مع خلفية من التصفير الغير منقطع النظيييييير

تمامووز ياسارة هو دا الكلااام

وطبعا تفتخرى وتفتخرى وتفتخرى كماان مرة.........

وبجد سعيدة بالبوست دة جداً واتمنى المزيد منة من كل مدون منووفى اصيل

اوعى يابت تتبرى منها ابدا.. مهما قالوا ومهما عاادوا

احنا اللى بنعمل للأماكن معنى مش الأماكن والخرافات اللى لازقة فى عقوول النااس هى اللى هتمشينا وتخلينا نحب بلدنا او لأ..

انا بردو بحب اليكس
وكمان عندى بطاقة مكتوب فيها القاهرة

بس عمرى ما اقول انى مش من المنوفية

والى مش عاجبة يتعامل معايا وبعدها يحكم؟؟؟؟

إحنا السفراء يابرنس.... وهكذا يكون الكلاام

ولازم تحبيها أكتر من كدة..

ابقى تعالى اديكى درس خصوصى فى حبها....

على إسم بلدى التاريخ يقدر يقوول ما شاء...

المنوفية عندى أحب وأجمل الأشياء...

بحبها بعنف ورقة وعلى إستحياء...

وألعنها وألعن أبوها وقت الداء..

وأسيبها وأهرب فى درب وتبقى هى الدرب..

وعجبى

ع فكرة الكلام دا اصلا مكتوب علشانها مش علشان اى مقاطعة تاانية

بيس يامعلمة

استمرى...

موجة said...

ساااارة
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
ازيك يا سارة
بلاعتك قصدي .. مدونتك وحشتني جدا
هههههههههههههه
بجد حاسس اني غبت عنها سنة مش شهر و شوية علشان امتحانات الماستر
بس سعيد اني ارجع وملاقي حاجات جميلة وموضوعات هايلة زي اللي شايفها
بس على كده انتي عنصرية قوي للمنايفة و المنوفية يا سارة
هههههههههه
على العموم و لا يهم المنوفية برضه على دماغنا من فوق بالذوق أو بالعافية
هههههههههه

خالص تحياتي
أخوكي
أحمد توفيق

Asmaa mahaba said...

هههههههههههه انا بقى مصدقاكى وحافظه كل النكت اللى طالعه على المنوفيين ...دخل الحيه والمنوفى فى كيس خرج الحيه تستغيث
المنوفى لا يلوفى ولو اكلته لحم كتوفى يحسسونا اننا يهود
تحياتى ليكى سومه_87

Tamer Nabil Moussa said...

ازيك ياسارونا

اخبارك اية

ابقى تعالى عتدى انا نزلت الحلقة الثانية من ارض النور

تحياتى

Anonymous said...

افتخري يا روحي افتخري
اذا كنت بفتخر بـ 15 مايو اللي انا فيها اش حال انتي بأه

صرصارة حبيبتي ،، بجد كلامك سكر كده وسهل وده كان باين منك لما اتقابلنا فاكرة؟

صحيح ساعتها اول ما عرفت ان في الوقت اللي شفتك فيه كنتي لسه هتروحي البلد ومسافرة صعبتي عليا وليهم حق بتوع الاشغال اللي بتروحيها يشفقوا عليكي

اذا كنت انا اللي من 15 مايو بيقولولي طب مش تفتكري ان مايو بعيدة عليكي؟ اش حال انتي

صرصارة كاميلة،، افتخري ولا يهمك
ده كفاية .............. من المنوفية كخخخخخخخخخخخخخخخخخخ :)

di el2mr said...

انا اول مره اعرف انك منوفيه
انا بابا وماما مش منايفه بس بحكم انى اتولد فيها بقيت منوفيه

وكنت زمان ازعل قوى لما حد يقولى انتى منوفيه لمجرد ان كل الناس بتتريق عليهم بالكلام اللى كلنا عارفيه

بس عارفه انا دلوقتى مش متخيله انى هعيش فى مكان تانى
بجد اتعودت جدا جدا على جو المنوفيه
جو نضيف مش سهل تلاقيه فى مكان تانى
ناس فيهم اه الوحش بس برضو فيهم الكويس

انا منوفيه وافتخر
لكن للاسف كل الناس مقتنعين بفكرتهم عن المنايفه
اكيد دة مش من الهوا وان فى ناس فعلا مش كويسين وبخلا وملوعين وهما اللى ادونا السمعه الجميله دى

بس اكيد لو كل المنايفه اتصرفو بسلوك كويس الفكرة دى ممكن تتغير

بس للاسف معظمهم بيكونو سيئين جداااااااااا
سواء فى الشغل او فى الحياه بشكل عام
احنا اللى فى ادينا نغير فكره الناس عننا


معلش طولت عليكى

NIDAAL .R said...

يا سلام : يعنى الشغل بيرفض لانك من المنوفية .. يقى متخلف وجاهل و مابيستحق يعمل انترفيو مع الناس لكن بجد لو هتيجى كل يوم من المنوفية و تروحى يبقى خليكى فى البيت احسن لانه مشوار جامد غير المصاريف غير انك بتقولى ده يا دوب 300 او 400 جنيه .. انا يالى فى القاهرة أهو و البيت فى القاهرة و الشغل فى القاهرة باخد 500 جنيه و مابيبقاش منهم ولا مليم
وساعات بطلع اخر الشهر مديون
..
وما تشيليش فى بالك .. الى بيقولا البخل و بتاع دول ناس متعقدة من ابو علاء فبالتالى انتى الى قصدهم فبيطلعوا الشحنة المكبوتة من ابو جيمى فيكى انتى
ههههههههههههههههههه
اكره ان اكون كبش فداء لغيرى
هههههههههههههههههههه

بنت مصريه said...

افتخرى انك من بلد طيبه
اتبهدلت واتهانت
وهانت على البشوات
واحنا كمان هننا
بوست جميل
احييكى

بنت مصريه said...

افتخرى انك من بلد طيبه
اتبهدلت واتهانت
وهانت على البشوات
واحنا كمان هننا
بوست جميل
احييكى

الـسـيـدة نـون said...

افتخرى واتفشخرى على الأخر

nigro said...

و الله هتخليني اعيط
أصل أنا من المحلة اللي دلوقت الكل بقى بيقول عليها بلد الجدعنة و الرجولة و الأيادي و الحاجات دي بس أنا بأكره امها و ابوها واللي جابوها و اللي ودّوها
بس عارفة لما بابقى مسافر و بمجرد ما تطأ قدميّ الأراضي المحلاوية بأحس بحنين و أنين و رنين كلاكسات عربياتها بيطربني
إنه ازدواج الشخصية يا عزيزتي

بالنسبة للمنوفية طبعاً أنا سمعت عنها من النكت و الأمثال بلاوي مش فاكر منها ولا بلوة بس الصراحة الصراحة كل أصحابي و الناس اللي أعرفها من المنوفية عالم مجدع بصراحة و شخصياتهم مرحة كده و منفتحة
و منهم دعاء
و بالنسبة لمسألة الكرم و انهم يعزموا بقلب جامد و لو بعيش حاف
أنا اؤيدك تماماً و انا مجرب
مش العيش الحاف .. لأ العزايم

طوّلت عليكي بس أصل كلامك نكش جوايا منطقة غير مأهولة بالأفكار

بالتوفيق و ربنا يبعد عنك "ريد" و "راجون" و كل المبيدات الحشرية


يلا سلام

Ehab said...

وانا في ابتدائي كان معانا واد غلس قوي وبعدين عرفت انه من المنوفيه وكانت كل الناس بتقول اصله منوفي بعيد عنك
ومن ضمن اصحابي كان فيه ولد تخين شويه كده وكان شبه الأوروبين عيون ملونه وابيض وشعره اصفر وكان حبيبي قوي كان طيب وجدع جدا وكان من صغره تخس انه راجل كده وابوه كان جزار على فكره يعني ومع ذلك كان زوق قوي مش بلطجي ولا حاجه وبعدين فجأه قالولي انه هو كمان منوفي
استغربت قوي هو ازاي يبقى منوفي وجدع كده اكيد هم بيكدبوا بقى
يا اما الفكره في حاجه تانيه مش في البلد ولا حاجه
ودخلت الكليه وبرده نفس المفاجأه من ناس جدعن جد ومن المنوفيه
وفي الشغل اكرم واحد في زمايلنا هنا واللي صاحبته بس علشان شفت فيه انه عمره ما بخل على حد بعزومة اكل ممكن يديلك اكله لو دخلتي عليه وهو بياكل ويأكل اي حد يعدي حتى لو عامل من المصنع معدي بالصدفه وميستناش لما يوافقوا على العزومه هو يقوم يديهم الأكل في ايدهم على طول علشان ميتحرجوش يمدوا ايدهم
وبرده ده منوفي

اقولك بقى حاجه في سرك بس مش تقولي حمايا اللي بعشقه يمكن اكتر من بنته كمان طلع منوفي
يعني انا كده كمان هاخد الجنسيه المنوفي


وسلميلي على اجدع ناس في مصر


اه بس هو في مشكله واحده ان المنوفيه خرجت واحد صاحبنا دمه تقيل بشكل وقاعد على قلوبنا لطالون عارفاه ؟؟؟

هههههههههه

سلااااااااااااااااااااام

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

بصى معظم الهبل دة محاولت بدات بعد الثورة للتشويش ولفرض عنصرية بسيطة

يعنى منوفى ولا من اسكندرية..معرفش االاسكندرانية مالهم والصعايدة اغبياء.. بجد البوست جامد جداا

ربنا يكرمك

Shreef said...

طبعا

طبعا


افتخر

:)

محمد حلمي مخلوف said...

والله الافكار النمطيه دي سائده في كل مكان مش عارف ليه كل الناس بتحط البيض كله في سله واحده ولا السيئة تعم والحسنة تخص

Empress appy said...

ايه يعنى منوفيه ولا دقهليه ولا عرايشيه مش احنا مصريين بصى هو كل مكان له مميزاته يمكن الحساسيه اللى عند الناس من المونفيه بسبب الريس ربنا يعمر بيت شعبه
فعادى يعنى يا سارة بس عن نفسى بفتخر انى عرايشيه علشان فيه اصول كده عندنا وعلى الرغم من كده بتهاجم يا سارة ولا بيهمنى بس مش هياثر على شغلى سيبك انتى كده وتعلاى جنبى على الشط

ToOoKa said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أزيك يا ساره يا منوفيايه

فكرتينى بأول مره اتكلمنا فيها وسألتك انتى منين وقولتيلى انك من الملوخيه
انا فعلا كنت مفكراكى من الاسكندريه
بس والله العظيم لما قولتيلى ولا فرقت معايا

مصر كل حته فيها حلوه بس هما الناس اللى بتبوظ كل حاجه حلوه فيها

بس انا حسيت من كلامك ودفاعك عن محافظتك انك بتحبيها ودا شىء طبيعى لانو الواحد ما بيرتحش غير فى بيتو

وانا طول الوقت بعانى بردو من حاجات كتير نقصانى فى الاسماعيليه وكل حاجه فى القاهره هى ناقصه

اقربها يا ستى رايحه علشان ادرب فى معمل البرج لانى زى ما انتى عارفه مش حعرف ادرب فى القصر العينى بسبب الظروف اللى جدت
بعد ما روحت قالتلى لااااااااااا
انتى لازم تدربى فى الفرع الرئيسى فى المهندسين وتدفعى المصاريف (اهى دى لوحدها قالتها أكتر من 3 مرات غريبه )

من الاخر يا ستى كونى انتى سفيرة لمحافظتك وأفتخرى انك احلا ساره

ولو عاوزه تثبتى فعلا انو المنوفيين مش بخله أعزمى أختك الغلبانه توكا على جوزين حمام وخليكى جدعه

طولت عليكى أسفه
بس والله وحشنى الكلام معاكى
أشوفك على خير
أختك توكا

blue-wave said...

تفتخرى بنفسك وما انجزتيه وليس من بلدك او مكانك
تحياتى

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه said...

موضوع هايل ربنا يوفقك من حسن لاحسن

me said...

عارفة

انا مبسوطة اوى من كل اللى كتبتية و اوافقك فعلا على رايك فى القاهرة لكن القاهرة عشان كدة جمالها كلة بالليل

اما اسكندرية........ دى بلدى و حبيبتى و حبك ليها خلانى احبك على طول

اما

المنوفية بلد جميلة جدااااااااااا
انا روحتها مرة واحدة لكن اللى اقدر اقولهولك ان ناسها قلبهم ابيض و خدوميين مووووووووووووت

اللى اقدر اقولهولك من موضوعك ان انت بتحبيها و بتموتى فيها و فى ناسها برعم الصعوبات عارفة هى مين؟؟؟؟؟؟؟

بلدنا

مصرنا

اللى فعلا بموت فيها و انت كمان

سلامى

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه said...

معلش يا سارة
احنا بلادنا كدة
تعرفى انك فى مصر من غباء معاملة الناس

حنان شلبي said...

ازيك يا سارة

هدي اعصابك يا حلوة وطنشي

هاي العصبية القبلية موجودة بكل مكان بمصر انت منوفي ولا ..... بالسودان انت من الشمال ولا الجنوب بالخليج انت مواطن ولا وافد باليمن انت من شمالي ولا جنوبي بالاردن انت اردني ولا فلسطيني وهلم جرة

حتى الموضة الجديدة صارت انت مسلم بكم ولا كت ولا تلات اتلات ههههههه

يعني لا تشكي لانو الهم طايلنا كلنا والحمدلله اللهم لا حسد

مو عرب الله يحرسنا من العين ههههههههههههههه
تحياتي الك

šσяšαяαα said...

السلااااااام عليكممم

شكرااااااا جداااااااا كتيييييييييير خاااااااااالص لكل اللى شاركونى فى الموضوع الحيوى والهام دا وانا كنت اقصد بيه اننا للاسف بنحدد اللى قدامنا على اسس غريبة اوى مش عارفة ليه وموضوع الشغل دا فعلا حصل معايا
وبالنسبة للجبنة والبيض انا مقصدش انى اقلل من الناس اللى بتشقى وتتعب دى عشان يوصولو لينا خير بلدنا بس انا كنت بوضح ان كل انسان ليه وظيفة معينة هى اللى بتناسبه

والحمدلله ان مش انا لوحدى اللى مفروسة من الموضوع دا بس هحاول انى احب بلدى

وتحياتى ليكم جميعااااا

Anonymous said...

انا منوفى مع انى مزرتهاش غير مرتين بس بجد بلد جميلة واهلها كرمة بجد ولسه فيهم خير وطيبة ايام زمان بجد منوفى وافتخر

Omar El-Tahan said...

نكتة عن المنايفة مع كامل الإحترام لهم:

يحكى أن منوفياً استضاف يهودي في بيته ... فمد له الطعام تحية له .. فسأله اليهودي: هل يأمركم دينكم بإكرام الضيف؟ فأجابه: نعم، و سأله : هل دينكم يأمركم بذلك؟ فأجابه اليهودي: لا ، فتنهد المنوفي في ارتياح .... و اعتنق اليهودية :)

الحقيقة أن هناك صفات معينة مشهورة عن بعض المحافظات و الكثير من أهل هذه المحافظات ينطبق عليهم هذه الصفات لذلك تجدينها التصقت بهم.

و هذا لا يمنع وجود الأخيار في كل مكان

خالص تحياتي لك على مدونتك الجميلة ، بالمناسبة ... أنا بورسعيدي و اسألي عما يقال عنا :)