Friday, December 14, 2007

ثم ماذا بعد>>ما خدوش يا بااااابااااا؟؟؟

بصراحة مش عارفه اشكركم ازاى على التعليقات والمشاركات الفعالة اللى لقيتها منكم
حسيت ان الموقف اللى كتبته تحول الى قضية قومية معاصرة:))
الكل تناول الموضوع تقريبا بوجهة نظر واحدة مع نسبة بسيطة خالفت الرأى دا
طبعا كل واحد كان ليه طريقة فى التعبير عن رأيه ولكن اتفقوا على ان جواز الصالونات هو افضل طريقة
وبم ان فى مقارنة يبقى معناه ان فى حاجتين او اكتر بنقارن بينهم
انا اتكلمت عن حاجة وباقى الزملاء الافاضل تفضلو وقالو الباقى والحمدلله مافضليش حاجة اكتبها فى البوست دا:))
دا شىء يسعدنى طبعا.. بس انا بعد اذنكو فى بعض النقاط هتكلم عنها واسمحولى لو غلست وطولت شويتين
انا هعمل دلوقت شجرة وفروع وطرق وكبارى.. هقسم الموضوع لحاجات كتير
*
*
اولا
نتكلم عن الشكل او الهيئة لانه مش هياخد وقت
الشكل بينقسم لجميل وغير جميل..بلاش قبيح دى
طبعا الجمال بنسب.. والبنت الجميلة اللى بتزين الجمال دا بالاخلاق والتعليم والثقافة لما هيتقدم لها واحد عن طريق القنطرة مافتكرش انها بالمواصفات دى وهتترفض.. بالعكس دى الكورة فملعبها واحتمال ان العريس هو اللى يترفض
لكن لو بنت جمالها متوسط او اقل لكن برضو اخلاق وتعليم.. تفتكرو هينفع معاها جواز الصالونات
للاسف شباب كتييير جداااا اهم حاجة عندهم الشكل.. معلش لكن دى الحقيقة
وكل اللى هينوب البنت دى هنا انها هتنجرح.. لانه هيشوف الشكل ومش هايدقق كتير بقى فى الاخلاق والمستوى الاجتماعى
لانه هيقول اكيد فى الاجمل
اللى زى البنت دى محتاجة تتعامل اكتر من الناس علشان يعرفوها وتخللى ثقتها بنفسها وسلوكها مع الاخرين اللى دايما بيكون ليه حدود
هما اللى هايوصلو لان اللى هايتقدملها هيكون عارفها كويس وعارف اخلاقها
*
*
ثانيا بقى
احنا عندنا مجتمعين .. مجتمع ريفى ومجتمع مدنى
فى المجتمعات الريفية.. البنت ماتعرفش فيها غير ابوها واخوها وغير كدا هاتتطخ بالنار
انا ماقصدش التعبير دا الحرف وانا عارفه كويس ان اصبح فى تقدم وتحضر والكلام دا كله
لكن لازلت الخطوة هنا محسوبة على البنت.. لدرجة لو قابلت زميل ليها مثلا واللا قريبها وسلمت عليه بحسن نية تبقى كدا اجرمت
بالتالى هنا علاقتها باولاد ادم تعتبر معدومة.. وهنا مش هايناسبها غير طريقة الصالونات
على فكرة انا عارفه كتير هيقول البنات دلوقت فأى مجتمع اصبحوا للاسف عاوزين ضرب النار
لكن انا هنا بتكلم عن القاعدة واللى اتمنى انها ماتكنش هى شواذ القاعدة

تحدييييييث: انا زى ماذكرت فى الجملة السابقة انى عارفة ان الاحوال دلوقت مابقتش زى زمان والبنات فى الريف اختلفو كتير
لكن احب اوضح بس ان اللى اختلفو وتلفو بتكون مستوياتهم الاجتماعية بسيطة جدا عشان كدا بيكونو زى قنبلة موقوتة وتنفجر.. لكن فعلا لغايت دلوقت البنت اللى من عيلة ومعروفة كويس بتكون الخطوة محسوبة عليها لان المجتمعات الريفية بيكون الناس عارفين بعض كويس ودا ابن فلان ودى بنت فلان.. ودا اللى انا قصدته
..اتمنى اكون وضحت رأيى
المشكلة هنا ان التربية بتكون مشددة جداا ودا اللى بيخللى فى خوف وعدم وعى بكيفية التعامل مع ابن ادم كإنسان زيه زيها
لانها مع بلوغ المرحلة الجامعية بالذات لانها دى اللى بيكون فى الانفتاح على العالم الخارجى
هنا البنت بتكون على نياتها اوى وتبدأ فى مرحلة الحلم الجميل اللى بتشوفه فى المسلسلات والافلام
والله يجازى اللى كان السبب
المهم المرحلة دى اللى هتدور فيها على الشاب المناسب اللى بتحلم بيه
وهنا الشباب الحلوين هيبدأو فى مرحلة اصطياد فرائسهم من البنات اللى مالهاش فى البطاطس
برضو مع الاعتذار للملتزمين اللى ملهمش فلعب العيال دا
تبدأ هنا طريقة التعارف المسبق اللى قلنا الجامعة كمثال ليها
بعد تبادل نظرات الاعجاب ثم المصارحة بالمشاعر الحنينة اوى تبدأ مرحلة المقابلات
افتكر الطريقة دى تكون ارتباط الكورنيشات مش الصالونات
لان الكورنيش الحقيقة بيبقى مثال حى مباشر للمقابلات دى.. وزى مابيقولو: على عينك ياتااااجر
هنا البنت نيتها سليمة وصافية مثل اللبن الحليب وكل اللى فبالها انها اخيرااا عثرت على فتى الاحلام
انما الولد ناصح وكل اللى همه انه ماشى مع بنت لزوم الكماليات.. يعنى معاه موبايل واسكتش للمحاضرات على اساس انه بيروح يعنى وعلبة السجاير المستوردة والام بى ثرى بالاضافة الى البنت بتاعته
والبنت فرحنالى اوى انها ماشية مع راجل طول بعرض عاملى فيها شمشون الجبار
ولما ييجى وقت الجد بقى.. الف مبروك اتخرجنا وكل حى بقى يروح لحاله
لكن ازاى تروح لحالك واللى بينا يامرسى
مرسى يقول: بينا مين يابهانة انتى عاوزة تجبيلى مصيبة..دى كانت مرحلة وعدت يابنت الناس
تقوله مش المفروض بعد كدا انك تتقدملى
تيييجى بقى الاسطوانة اللى من ايام انسان الغابة
هو انا لاقى ااكل نفسى لما اجى واتقدملك..بعدين اهلك هيرضو بواحد مش لاقى شغل
او لو كان بيشتغل هيقول.. هما اهلك هايوافقو على واحد مرتبة مش عارفه كام مليم
لا ماعطلكيش انا مش اد المسئولية دى
وهنا تنهاااااااااار بهااااااانة
نركن بهانة شوية على مااعصابها تهدا
*
*
بيقولو ان فى ناس بتتعرف على بعض وفعلا بيحاربو الحياة علشان ارتباطهم دا يكون رسمى وعلى نور
دلوقت فى بنات كتير راضية بالحياة البسيطة ومفيش حد بيبتدى كبير
يعنى بيكفيهم دبلة للشبكة وباقى الحاجات دى ربنا بييسر الحال فيها
وإيد على إيد تساعد
يعنى الشاب لو فعلا كان عاوز البنت دى وشاريها كان اتقدم لاهلها وحتى لو اترفض يبقى يكفيه شرف المحاولة وكمان يبقى عرفهم انه فعلا شارى بنتهم وجى مالباب زى مابيقولو
نرجع بقى لبهانة وعاوزة اقولها كلمتين
انا بتخيل ان البنت زى شوكولاتة متغلفة.. غلاف الشوكولاته لو اتشال مرة واتلف عليها تانى عمره ماهيكون شكله زى (ماكان فى الاول ولا زى باقى الشوكولاته اللى فى الطبق(تشبيه متخلف انا عارفه
زى مثلا الارض والغلاف الجوى.. لو كل واحدة تتخيل انها ماشية وحواليها غلاف من التربية الغير متعصبة والعادات السليمة اللى اتربت عليها...اكيد الغلاف دا هيكون حاجز انه يمنع اى حد من الاقتراب منه
*
*
شوفتو ادينى تفرعت لنقاط عديدة ونسيت اتكلم عن المجتمع المدنى
هنا بصراحة البنت مش هتفرق كتير عن بنت الريف بس فى حاجة انا لاحظتها
البنت فى المدينة عمرها بيتقدم من غير مايكون فى ارتباط وبتبدأ تخاف من مواجهة الحياة لوحدها
يعنى مثلا لو كانت بتشتغل وملهاش قرايب كتير حواليها ووالدتها هى اللى بتراعيهم
هنا بيكون كل اللى شاغلها انها تلاقى انسان يحميها ويحسسها بالامان
ولدى برضو انا بوجهلها كلامى اللى قلته لبهانة
**الـــزواج**
لو بطريقة الكورنيش عمره ماهيمشى بما اننا فى مجتمع للرجال فقط
بطريقة الصالونات فى احتمال انه يمشى
بطريقة التعارف فقط كزملاء فى العمل بس يكون فى مصارحة مباشرة
يعنى ييجى يقول انا عاوز اتقدم,, وهى اكيد هتكون واخده فكرة عن الانسان دا بس طبعا فحدود
لوموافقة خير وبركة وتقول لاهلها ويتفضل يزورهم
مش مواقفة يبقى الموضوع يخلص بدبلوماسية وتكون علاقة زمالة ليس اكثر
*
*
فى بقى حاجة انا شايفاها خطيرة.. ساعات وبدون اى مقدمات ييجى الشاب يقول للبنت انا عاوز ارتبط بيكى وجاد فى الكلام دا
تجرى بسذاجتها تبلغ اهلها على اساس انه هاييجى ويتقدم واهو ظل راجل ولا ظل هرم خوفو
هنا بقى يطلب منها تقابله بعدها..دا من غير مايكون جه البيت لسا ويقولها كام حجة حلوة كدا منعته ان مايجيش
زى مثلا انا قلت لاهلى وقالو انت لسا مش جاهز دلوقت واتخانقت معاهم عشانك
وهى برضو زى العبيطة لامؤاخذة تصدقه
ويطلب منها بقى يخرج معاها.. نروح السينما.. وهات ايدك فى ايديا
والله يجازى اللى كان السبب برضو
وهنا بقى مبرراته انها قالت لاهلها وهو قال لاهله وكدا الحمدلله بقوا فى النور وكله تمام
ياحلاوتى... والله مش عارفه اقول ايه
انا بس عاوزة اقول للشباب امثال الاخ مرسى واللى فاكرين انهم كدا مش بيغلطو لانه راجل
دى مش رجولة ابدا انك تتعامل مع البنت كمجرد آلة للتسلية لانك فى الاول والاخر بشر زيها
ومفيش مساواه هنا اكتر من المساواه فى الذنوب والاعمال الصالحة
الكل فى الاخر هيتساوى ودايما افتكر انك كما تدين تـُدان
وانتو يابنااااااااااااات ياحلويييييين
خللو فبالكو دايمااا ان اللى يسيب حاجة عارف كويس ان ربنا مش راضى عنه وهو بيعملها
يبقى لاااازم يكون مؤمن ان ربنا ان شاء الله هيعوضه بالاحسن منها
والمرادى هتكون فى النور
ومن الباب
وعلى سنة الله ورسوله
وكل عام وانتم بخير
************************************
عذراً للاطالة بس لقيت النـُص كلمة اللى بينشرها استاذ احمد رجب فى الاخبار بصراحة ماينفعش انى ماكتبهاش
لانى كنت هكتب تدوينة عن الموضوع دا لكن قلت الرحمة حلوة وكفاية الرغى اللى كتبته
الموضوع هنا عن اللخبطة اللى اتعودنا عليها فى التقويم الهجرى
:وعن الموضوع دا بيقول
الفلك علم معترف به عالميا ماعدا عند العرب الذين يحددون اول رمضان والاعياد برؤية الهلال فى كل بلد
وقد يتم اهدار كل الحسابات الفلكية الدقيقة لان عالما دينيا جليلا شاهد هلال رمضان
وهو فى الحقيقة- كما جاء فى مذكرات احد العلماء- قد شاهد شعرة مقوسة بيضاء فى اعلى حاجبه فظنها الهلال
وأمجاااااااااد ياعرب.. أمجاااااااااد
**
يااااريت الكل يدخل عند مهند ويشوف موضوعه الاخييييير

18 بعبر ياشعب:

عصفور المدينة said...

بصي انا مش حاتكلم بالفصحى تاني
:)
انا باسلم وباحجز أول تعليق وبعدين أقرا

صاحب المضيفة said...

تاني تعليق

أولا

كلام منطقي وجميل لكن في تعديل بسيط جدا
في بعض حاجت انا غير متفق معاكي فيها لكن ده مش يمنع إن مش في بغض ولا خصام ولا حاجه من كده لا سمح الله

لكن انا عاوز اقول ان في سلوكيات كتير اتغيرت من زمن كبير سواء من ناحية الواحد أو الواحده لذلك نظرتكط عن بنات الريف دي انا شايف انها قديمة الى حد ما
انا على ما أسمع إن الانحلال في الريف بقى أكتر من المدينة لكن مش في كل الحالات طبعا

تانيا

ان ربنا سبحانه وتعالى لما بيعطي حد حاجه بيقطع عليه من حتة تانية والأكيد في حياتي زي عيني إن الكمال لله وحده
يعني لما البنت مثلا بتكون مش جميلة شوية غالبا بتكون أخلاقها أجمل وأطيب من البنت الجميلة أكتر
ده مثال بسيط من وجهة نظري
وممكن تقيسي على كده حاجات كتير في حياتنا كلها
لكن فعلا
انتي ذكرتي نماذج كتيرة بجد واقع مؤلم في حياتنا للأسف

لكن لا نملك الا الدعاء إن ربنا يفرج همنا

أمين

دمت بكل الود

عصفور المدينة said...

جالي ضيوف وانا باقرا في الوسط
المهم الموضوع طبعا متفرع عن كدة بكثير وفيه احتمالات وقصص وحكايات
بس افتراض إن المجتمع القروي مغلق ده مش صحيح الحقيقة الانفتاح بقى مرض
وبعدين طبعا فيه مشاكل كبيرة بتتفرع عن الويلات المذكورة

بس احب انبه لنقطة هامة ينبغي مراعاة أن الطبيعي أن يكون فيه فرق ولو بسيط في السن بين الرجل والمرأة

لو خدنا النقطة دي محورية حنفهم في إطارها حاجات كثير من المذكورة هنا ووضعها إيه بالضبط هل هي تسلية ولا جدية

الطائر الحزين said...

عارفة حضرتك ان الخطأ خطا سواء كان من رجل او ست ولا يقلل درجة هذا الخطأ نوع مرتكبة

ارى ان التكافؤ هو الركيزة الأولى التى تتيح للزواج النجاح والاستمرار

للأهل دور كبير فى تزويج بناتهم وكلنا نعفل عن هذا الامر

لم يعد هناك ريف اصلا الامور تشعبت كثيرا وارى ان الاختلاط فى الريف أكثر من خلال العمل فى الحقول والزراعة التى تهيا الامر لذلك

بارك الله فيك على العرض الطيب
وكل عام انت بخير
ابقى زورينا
تحياتى

همسات دافئه said...

ياسيدتى العزيزه
بدل ما تقسميهم لمجتمع ريفى ومجتمع مدنى قولى مجتمع اسلامى لأن الدين بيحكمنا قبل المجتمع
رغم انك فعلا كلامك مظبوط جدا بس سواء مرسى او بهانه الإتنين عند ربنا واحد وربنا لما حط عقوبات مقلش ديه تتجلد
150 ,وهو 50
الإثنان سواااء والى بيقول لبنت انه هيتجوزها يبقى ده عهد والى بيغدر ربنا أولى بيه
فكره الجمال ده صح جدا وقابلت بنات فى منتهى الطيبه والرقه وجمالهم متوسط ميقدرهمش الا الى يعرفهم كويس فالصالونات فشله معاهم للأسف
وطريق الكورنيش حتى لو أثمرت عن زواج فهيكون فااشل ومش معنى فاشل انهم هيطلقوا ممكن يفضولوا متجوزين برضه لأن ربنا مش هيبارك فى جواز بنى على خطأ
أشكرك ياعزيزتى على موضوعك فعلن جميل اوى
تحياتى
شيماء:)

موجة said...

كان نفسي أكون أول تعليق
بس خير ..
دا انتي قدمتي تحليل هايل لظاهرة إجتماعية هامة بتكشف عن خبرة غير عادية في الأمور دي و دقة ملاحظة و سعة أفق و حاجات تانية كتير
بالنسبة لبنات الارياف فكويس انك راجعتي نفسك و قلتي ان الامر اختلف كتير و التحضر ( مساؤيء التحضر بالنسبة لموضوعنا .. ) اتنقل ليها للاسف ..
حقيقي كلامك كان جميل بس ركزتي على البنات الطرف الرقيق في الظاهرة دي و طبعا دا حقك و معاكي في كده لانها الطرف الاضعف .. ما حدش يزعل مني .. طبعا الطرف الاضعف اللي بيخسر دايما من اي علاقة مش سوية ..
و تاكيدك كان رائع عن ان علاقات الجامعة .. على الاقل بالنسبة للصبيان .. مش اكتر من لعبة و البنت للاسف بتصدق
انا حبيت بنت في الجامعة و كنا اكتر من اصدقاء و تاكدت من حبي ليها لكن خفت اقولها بحبك لاني خايف ان العلاقة بين صديق بيستشير و بيستعين بصديقه ( ولا الحوجة للجمهور و حذف اجابتين ) لعلاقة واحد وواحدة ذكر و انثى .. بصراحة
و لا زلنا اصدقاء كويسين جدا و هيا اتخطبت لما خلصنا و انا لسه مستني صالون اخطب منه بعد ما اقتنعت ان الحب بعد الجواز
عايزين بقى تحليل لصداقة الجامعة .. يعني هل يمكن ان نقول ان هناك صداقة بين رجل و امراءة في كجال العمل او الدراسة ؟ تاخد رايه في حاجة او العكس فقط ؟
مبسوط انك قلتي رايك في القضية و نزلت عند رغبتي دي
حقيقي كلامك رائع
خالص تحياتي
انا راجع اقرأه تاني لانه دخل دماغي

بنت الصالحين said...

عذرا صرصارتى
بس البوست كله فيه حاجات غريبه


طولتى علينا ياشيخه
مش كنتى من الاول تقولى ان ده موضوع مرسى وبهانه
ياشيخه حرام عليكى وقعتى قلبنا


بصى ياست الكل
اولا ان البنات فى الارياف دى بتبقى مقفله غلط

والعكس صحيح
بصى ومن الاخر مافيش حد اسمه مقفل خالص

واكيد عارفه الدليل اللى عندى وانتى وشفتيه بنفسك



ماعلينا

ثانيا بقى

الكل محاسب وانا معاكى فى كلمتك دى
ان كما تدين تدان


بنوته ايه نمتى ولا ايه خليكى معايا


بصى
البنت بتبقى عارفه ومتاكده ان الولد بيسرح بيها
اه والله صدقينى
بس هى بتحب انه يتسرح بيها
اه
ويقولولك العلمانيين والناس الفاضيين ان ده اسمه ايه بيقولو ايه

اه الفراغ العاطفى

ربنا يهدكوا ياناس

ماهو لو الواحد والواحده عارفين ربنا وعارفين دينهم

ماكانش حصل كده
وطبعا فى حاجات غلط انا عارفه

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :(يامعشر الشباب من يستطع منكم الباءه فليتزوج )صدق رسول الله او كما قال رسولنا الكريم


تيجى بقى تلاقى الناس عمالين يضيقوا على الشباب علشان كده المل بيسرح على كله


طولت معلش

جزاكى ربى الجنه ورزقكى بالزوج الصالح والذريه الصالحه

احبك فى الله صرصارتى

أمــانــى said...

بـــــخ
ازيك واحشنى اوووى بلاعتك ههههههههههه
انا بقى من قرية وعايشة حتى الان وللاسف الشديد كل شئ اتغيير حتى مفاهيم الزواج والارتباط والاخلاق يعنى من الاخر كلها بقيت زى بعضها يعنى انا ضدك فى ان البنت القروية بالساذجة دى او توصل بها الحال الى اللى بتقولى عليه هو ممكن يكون كده بس طبعآ قلة وعايزة اطمنك يا عسل ايام الجامعة بيكون للصحبة دور كبير اوووى ومدى ثقة البنت بالبيت والتربية وهكذا
على فكرة معايير الزواج اتخلف كثير عن الماضى وحالة بنت القرية وفرصتها فى الزواج واحلالمها ليس افضل حالآ من بنت المدينة
اتمنى الوقت يسعنى علشان اكمل كل اللى عندى خلاص نخليها لمرة تانية
ســـــلالالالالالالالالام

كراكيب عادل said...

المجتمع اتغير خالص واحي اعرفك ان المجتمع الريفي مبقاش ريفي

الجمال والاخلاق والظروف والعائلة والتعليم وووووووو حجات كتير

ولكل واحد طلبة

يعني باختصار الزواج دة زوق وفن

ربنا يوفق الكل في الاختيار لان دي رحلة عمر والفشل في وسط الطريق توهة

šσяšαяαα said...

عصفور المدينة:

استاذى عصفور اول وتالت تعليق.. منورنى بجد وان شاء الله اعرف الريدر دا يشتغل ازاى وهتلاقونى متصدرة المدونات فى التعليق:))

ومعلش انا مش عارفه الفصحى معقدة معايا.. الجهل وحش اوى والله

وبالنسبة بقى للموضوع
هو فعلا متفرع جدا وعاوز مدونة لوحده لانه كل يوم هنكتب عن موضوع وقضية مختلفين
انا حاولت اجمع على اد ماقدر.. وانا فعلا اقصد ان فى القرية مابقوش زى الاول وبينطلقوا اول ماتتاح ليهم الفرصة
يمكن بس مش عارفة اعبر كويس بس انا حاولت اقسم برضو المستويات الاجتماعية للناس فى القرى وقلت ان السلوكيات والاخلاق مابقتش زى الاول

وفعلا انا تناولت قشور الموضوع ومادخلتش للمشاكل التانية

وفرق السن دا طبعا لازم يكون موجود لان البنت بتنضج قبل الولد يعنى عالاقل يكون فى اربع سنين فرق

واعتقد فعلا ان النقطة دى مهمة لانى مافتكرش لو السن واحد هيكون الموضوع فيه جدية

شكرا على الافادة استاذى ونورتنى
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

صاحب المضيفة:

وتانى تعليق فى مناقشة القضية الشائكة:)

ارجو انى اكون وضحت وجهت نظرى فى التحديث وف تعليقى السابق

محدش فعلا بقى قطة مغمضة والبنت فى الريف للاسف مابتصدق الدنيا تتفتح حواليها وتجرى تقلد اى حاجة تشوفها فى الاعلام واللا الروايات

انا اخدت مثال بس عن البنات اللى ثقافتهم فى التعامل مع الاخرين محدودة واتكلمت عنهم

وفعلا بالنسبة لنقطة الجمال.. ربنا بيعوض فى صفات تانية

وربنا يهدينا جميعا لكل خير

تحياتى ودمت بألف خير

šσяšαяαα said...

الطائر الحزين:

اكيد كلام حضرتك سليم ودا فعلا اللى وضحته فى نهاية البوست

وكويس ان حضرتك ذكرت العمل فى الحقول

اللى بيشتغلو فى الحقول اكيد مستواهم الاجتماعى والتربية مش زى اللى مستواياتهم وتعليمهم اعلى من كدا بكتير
ودول فعلا اللى بيكون الاختلاط بينهم اكتر
دا برضو مايمنعش وجود استثناءات

اتمنى انى اكون عرضت الموضوع بشكل كويس
واعذرونى على لخبطة الافكار
اهى حاجات على ادى:)

تحياتى لحضرتك وكل سنة وانتو طيبين
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

همسات دافئه:

يااختى الغالية

انا بتكلم من منظور اجتماعى بعيد عن الدين لانى لو تطرقت للدين هايبقى فيه كلام تانى خااالص
هو صحيح الدين دعامة واساس لحياتنا كلها وعنصر هام فى الموضوع دا
لكن انا مقدرش اناقش فيه بشكل متوسع لانى مش متخصصة

والحمدلله ان مفيش اعتراض على فكرة الجمال ولا على المساواة فى الاخطاء:))

طريق الكورنيش مافيهوش غير ترمس ولب سوبر وبس:))

تحياتى ليكى

šσяšαяαα said...

موجة:

معلش تتعوض فى التدوينة القادمة:)

بس انا عارفه انى تناولت المشكلة بشكل مبسط جدا.. معلش حاجة على ادى لانى مش متخصصة اجتماعية
ولا ليا فى الكلام الكبير بتاع الاستشاريين بقى والحاجات الجامدة دى:)

ايوة فعلا البنت مابتصدق اساسا حد يقولها كلمتين حلوين :)

وعمرك اطول من عمرى
انا كنت هتكلم عن موضوع الصداقة دا وهل هو موجود فعلا مع وضع حدود انها ماتتحولش لعلاقة تانية
بس انا خمنت ان التعليقات كلها هتشجب وتدين العلاقة دى فقلت بلاش احسن:)

ومتشكرة اوى على الكلام دا ربنا يكرمك

تحياتى ليك
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

عاشقه الفردوس:

وعلى ايه بقى عذرا دى طالما كله ملخبط

عموما انا اللى عذرا انى مش بعرف ارتب افكار بس اعمل ايه بقى انا كدا

اه مرسى وبهانة. انتى تعرفيهم؟؟

ويابنتى انا عاااارفه ان كل حاجة باااظت فى الدنيا دى بس انا كنت بضرب امثله ليس إلا

وفعلا زى مابتقولى البنت بكون عارفة كويس انه بيسرح بيها بس هى راضية بقى نعمل ايه

ربنا يهدى الجميع.. وربنا يجازى اللى كان السبب

وربنا يهدى الاهل ويفكوها شويتين عشان الناس تتجوز وتبنى بيوت بقى

وانا كمان بحبك ياصديقتى الصدوقة

ياللا امشى بقى:))

šσяšαяαα said...

أمــانــى:

مااااااااميييييييي

مامى ايه بقى دى امانى عسولتى .. ازيك انتى ووحشتينى جدااااا والله

وخلاص انا اقتنعت ان العملية خربت خالص فى اى مكان فيكى يامصر

بس كويس انك قلتى موضوع الثقة بين البنت والاهل دا

انا نسيت اتكلم عنه.. وربنا يهدى الجميع والله

وبعدين ليه تكملى مرة تانية.. تعالى تانى واكتبى الباقى انا هستناااكى

سلاااااااااااام

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

كراكيب عادل:

انا عارفه ان المجتمع كله اتغير بس انا كنت عاوزة اجيب الموضوع من اوله
يعنى الشجرة اللى هى المجتمع باللى فيه دلوقت من انفتاح وانطلاق بلا قيود
للفروع اللى هى البشر من ناس بقى كويسة او لأ

وجميلة اوى ان الزواج زوق وفن.. بجد هو فعلا كدا

وربنا يوفقنا جميعا

تحياتى لحضرتك
ومرة تانية كل سنة وحضرتك طيب:) وعقبال مليون سنة:)

mohand said...

السلام عليكم

يا عيني يا مظلومين بالقوي يا احنا

كله بيقول ان الرجاله هما السبب

اهئ اهئ اهئ

حنان شلبي said...

مرحبا
اول شي اسفة لاني ما بدخل عندك دايما ولا حتى بدخل عند حد من باقي المدنين حتى مدونتي والله ما بدخلها لا انا ولا حسن بس والله مشغولين هوة بشغلو وانا بشغلي بس بحاول كل فترة ادخل واضل مزكراكم انو احنا هون بالدنيا

وبالنسبة لموضوعك جد حلو واجتماعي وللاسف موجود بينا وكتييييييييييييييييييييييير هالايام

بس هاتي الي يسمع ويفهم ويتعظ
بس ما بنحكي الا الله يستر على بناتنا وشبابنا ويهديهم للصواب و يكبرو شوي يعرفو عواقب اي شي بيعملو بنفسهم اولا وبغيرهم تانيا

ويريت لو فينا نزعة من المسؤولية وكل واحد فينا بيحاسب حالو وبيتقي الله بمعاملتو مع الغير

وتحياتي الك سارة وكل سنة وانتي طيبة واضحى مبارك يارب عليكي وعكل المسلمين

šσяšαяαα said...

mohand:

وعليكم السلااااام ورحمة الله وبركاته
اتفضل الشااااى ومعاه كرتونة مناديل لتجفيف دموع الغلابة
مش عارفه ليه جه فدماغى دلوقت مشهد يوسف وهبى اللى بيقول فيه
ماتعيطيش ياتتم ماتعيطيش ياتتم
هههههههههههههههههههههههه
لامؤاخذة بس هو اللى جه فبالى انا ماقلتلوش تعالى ولا حاجة
هههههههههههههههههه

قال مظلومين قال
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

حنان شلبي:

حنوووووووووووون حبيبتى بيكفينى انى اطمنت عليكو
انا عارفه والله انكو مشغولين وكل الناس كدا
ربنا يكون فى عونكم.. ونضل عاتصال دايما
ورأيك مظبوط وفعلا ربنا يستر معانا ويهدينا دايما للخير

تحياتى ليكى وللوافى وانتى بألف خير وسلامة

أمــانــى said...

كـل سنة وانتى طيبة وبالف خير وعافية يارب آمـــــين واعاده الله علينا وعلى الامة الاسلامية بالخير واليمن والبركات

šσяšαяαα said...

اماااااااااانى تسلمى يارب على مرورك
وكل سنة وانتى بألف خير