Thursday, June 7, 2007

%مشاهد مصرية100



أولا البوست دا المفروض ينزل من قرن بس ياللا الحمدلله انى لسا معاكم:D

دى مشاهد مصرية عصرية فيها اللى قريت عنه وفيها اللى شفته بعيونى الاربعة


(مشهد(1

عثر طالب على قطعة من البلاستيك فى بسكوت المدارس اللى بيسلموه كوجبة غذائيه متكاملة

والتى من المفروض ان تكون من الدقيق المخلوط بالحديد اللازم لصد الانيميا بعيد عنكو وعن القارئين

ولكن من الواضح ان حكومتنا المبجلة استغلت الحديد نظرا لاسعاره الولعة النار وبدلته بالبلاستيك

واهو كله اكل وتحيا المعدة المصرية الحديدية... آه يابطنى


(مشهد(2

العثور على مدرسة بها طالبان فقط ومدرسان ومدير ووكيل وعمال فى محافظة قنا

وتدعى هذه المدرسة باللقيطة-دا على ماودانى سمعت يعنى...بس والله ينفع اسم فيلم من بتوع العصر الذهبى للسينما المصرية

"أخرج من بيتى... انت مش ابنى...حسن يوسف بس هو اللى ابنى...طرررراخ"

يعنى المدارس التلاميذ فيها بيقعدو على السطوح ويمكن على رف السبورة كمان..وعندنا هنا مدرسة مفتوحة عشان اتنين

انا عاوزة حد فيكو ييجى يقول ان فى أزمة فى اماكن الطلاب تانى


(مشهد(3

عند محل العصير فى يوم اظاهر والله اعلم ان جهنم كانت بتشقر علينا فى ذلك اليوم الله لايعوده

سمعنا زعيق وصوت عالى وواحد بيقول روح ياشيخ بقى كل دا عشان بق مية دانت هتدخل جنهم حدف

دانا لو مش بنى آدم كنت شربتنى

وفى الطرف الاخر من الخناقة ولد باين من ملامحه انه طالب على نياته خالص ولم ينطق بكلمة واحده وانما ظل يراقب هذا الهمجى بصمت

وفى يده زجاجة المياة التى طلبها منه هذا البائع المتجول

مده ايده واداله إزازة المية

أخدها منه ورماها على الارض وركلها برجله

وما كان من هذا الشاب الا انه رمقه بنظرة غاضبة ومندهشة بنفس الوقت

بعدها مد هذا المدعو انسان يده فى جيبه واخرج منها نقودا وقال له: خد حقها ياخويا اهو

وبعدها اعطيت ظهرى لهذا المشهد احسن ارتكب جريمة وهو مش أدى

ولكنى سمعته وهو يقول لزميل له ويصفق بيديه: كنت عاوز اخد بق ميه ومرضيش يدينى

وفى نهاية هذا المشهد اقول: لاتعليق


(مشهد(4

وانا بشترى تذكرة مترو الانفاق لقيت شرايط ازرقيكا منورة باعثة للتفاؤل

سألت الموظف: ودا من امتى الللون الجديد دا

قاللى من يومين كدا...يعنى من الاسبوع اللى فات تقريبا

كنت هزغرط وانا فى المحطة..ايوة كدا يامصر اتقدمى واعملى نيولوك


التذكرة الصفرا موجودة من أيام تحتمس القرن العشرين وكفاية عليها كدا

انما بقى التذكرة الجديدة حاجه ايه..جاية فوقتها بصراحه وكمان لونها باعث على التفاؤل ومرطب للجو الحار

وانا من بلاعتى المتواضعة بتقدم بخالص التهنئة لسيادتة الرئيس والسادة الوزراء وكافة اعضاء مجلسى الشعب والشورى وجميع اعضاء جمهورية مصر التقدمية على هذه النقلة الحضارية وعقبال باقى النيولوكات

وبهذه المناسبة برضو بطلب منكم تقولولى ايه كمان نفسكو يتعملو نيو لوك زى تذكرة مترو مصر العربية؟؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
:تحد يــــث
بس حبيت اوضح ان البوست دا تشابه مع بوست مهند مواقف ومشاهد طريفة جدا بالصدفة البحتة وانى مكنتش واخدة بالى خااالص وانا بكتب البوست دا...الفرق بس انه دى مشاهد حقيقية انا نقلاها وبعلق عليها
يعنى حبيت اوضح النقطة حماية لحقوق الملكية الفكرية...واللا ماعرف بيقولو عليها ايه دى:))))



29 بعبر ياشعب:

mohand said...

السلام عليكم
اخبارك ايه
ان شاء الله تكوني بخير
تحياتي ليكي

انتظار مؤقت said...

انا حبيت اطمن عليكي و حمدالله على سلامتك اكيد حد رش البلاعه الخونه الكلاب ...الف سلامه عليكي يا قمر

عصفور المدينة said...

شفاك الله وعافاك
شبشب وعدى
وعودة قوية

ضـوء الـقـمر said...

اولا حمدلله على السلامة يا صرصارتي
ثانيا بالنسبة للمشاهد دي فأنا بصراحة مبقتش استغرب من اي حاجه بشوفها في البلد دي كنت الاول بستغرب واقف مندهشه وفاتحه عنتيني على الاخر دلوقتي بقيت بقول عادي جدا كل شئ جايز وفيها ايه يعني ... هي دي بلدنا
وبسكويت المدارس ده بصراحة انا عمري ماشفته في اي مدرسة من اللي انا رحتها ولا بالبلاستيك ولا ايام ما كان بالحديد حتى :D
انما بقة حكاية المدرسة اللي فيها تلموذين بس دي فدي اللي دحكتني اوي بصراحه ههههههههههههههههه
اكيد طبعا متفوقين جدا وبيحتلو المراكز الاولى دايما في المدرسة ومفيش حد فيهم بيقل عن المركز التاني :D
اللي يعيش ياما يشوف يا صرصارتي

تحياتي :)

Blank-Socrate said...

حمدالله على السلامه
اسف يا جميل كنت معتكف و لسه معتكف و مش عارف الاخبار
على فكرة تغير تذكرة المترو دا بعد تدخل رئاسه الجمهوريه نتيجه للضغوط الامريكيه المطالبه بالتغير

hurricane_x said...

alf salama :)

šσяšαяαα said...

mohand:

وعليكم السلااااام ورحمة الله

انا بخير الحمد لله.. شكرا لسؤالك

تحياتى ليك

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

انتظار مؤقت:

الله يسلمك.. وبعدين هو حد يقدر يرش رشايه واحده

دا الحكومة دى فجيبنا..البلاعة واخداها غصب واقتدار ومحدش يقدر يعمل حاجه

هدى اعصابك انت بس واللا لسا متأثر بالبوست اللى اهدرو دمك فيه:D

وشكرا على مرورك وربنا يخلليك للشعب

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

عصفور المدينة:

جزاك الله خيرا أخى الكريم

دا ماكنش شبشب..دا كان قبقاب من بتوع شجرة الدر :D

تحياتى ليك واسعدنى مرورك

šσяšαяαα said...

ضوء القمر:

الله يسلمك ياقمورتى ياعسولة

وعلى رأيك اللى يعيش ياما يشوف

وياما يتحرق دمه

وياما تتفقع مرارته
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

blank-socrate:


الله يسلمك ياسقراطى


واعتكاف ايه دا بس يابنى مالك كدا


وانا برضو عمالة اقول بقى بعد الخدمة الطويييلة دى ايه اللى يخليهم يغيرو لون التذكرة


اتاااااااارى الاتاااااااارى شغاااال


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


hurricane_x:

Allah yesalemak:))

رينـــــــــــا said...

السلاام عليكم
عودا حميدا يا صورصارتى
ايوة كدا
اظهرى وبانى
الف حمد الله على سلامتك ياقمر
ولو كنت اعرف بدرى شويه كنت زورتك بكام مبيد حشرى كدا

بس واقى للصراصير:D:D:D

بالنسبه بئا سيتك للصور الجميله المفرحه
والتى تشع بهججه
فالطبيعى كالعادة انت تغنى ورايا وتقولى اييييه؟؟

يبقى انت اكيد اكييييييد فى مصر
اييييييييييييييييييييييه

ربنا يخرجنا منها على خير يا بونيتى
هاتى بوسه
بس اوعى تعدينى عاااااااااا
والله اقولك فدااااكى
امووووووه

BinO said...

ايه التفائل ده
يعني لما لون التذكرة يتغير تقولوا نيو لوك أما شعب أ
ولا بلاش
والله شعب طيب و
حتي لما يبقي طيب
بيكون طيب
وكل سنة وأنت طيب

Anonymous said...

الف سلامة يا باشا لو انها جت متاخرة شوية بس مجتليش ليه ومكنتش هقولك شوفت فيلم ولا حاجة كنت هديلك حباية سيدوستين وهتبقى تمام
هههههههههههههههه
وتوبيكك ده حلو عن المشاهد اليومية ومش قديمة مهى بتحصل فى كل عصر وكل زمان
تيحاتى

farfasha said...

انا عامله فكره جديده ويارب تعجبك
ياريت تقولى رايك فيها وماتنساش تشارك باى ذكرى عاوزاها
استفتح بيكى يعنى
تحياتى

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صرصارتي ..الف سلامه عليكي يا قمر
ايه اللي حصل ، اكيد حد ادالك عين معتبره
منهم لله الحقده الوحشين اللي عنيهم مدوره ......ههههههه

حمد علي السلامه

بقولك يا صرصاره انا مفهمتش بالظبط المشهد بتاع ازازة الميه ده
ماله يعني الراجل وليه خد الميه و رماها علي الارض ، وايه علاقه محل العصير بالموضوع ، هو الواد اللي ماكانش راضي يديله الميه ولا بتاع العصير



ياريت توضحيلي شويه


تحياتشي يا قمر

Ma 3lina said...

الف سلامة عليكى يا قمر ايه اللى حصل ؟؟
ان شاء الله تكونى احسن دلوقتى

رفقة عمر said...
This comment has been removed by the author.
رفقة عمر said...

معلش انا مسحت التعليق اللى فات لانى كنت كاتبه تعليق على مدونه تانيه حصل خير
المهم حمد الله على سلامتك والحمد لله انك بخير
دة من اثار ريد ولا ايه

šσяšαяαα said...

رينـــــــــــا :

ربنا يخلليكى يارنونى

ومقبولة منك برضو.. المبيد من ايدك يبقى برفانck:)

واحنا اكيييييد فى مصر مصر تحيا المهلبية

وخدى البوسه.. انتى اللى جبتيه لنفسك:)))

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

bino:

طبعاااااااا تفاؤل

انت عاوز ايييه بعد النقلة الحضارية دى

ومقبولة منك ال أ:))))))

وكل سنة وانت طيب

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dr-hema:

مين سيدوستين دا؟...واللا بتعايرنى بالجهل الطبى يعنى

هنعرفووووه يعنى هنعرفووووه

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

farfasha:

من عينى يافرفشة

انتى عضو جديد واللا ايه

عموما نورتينى واهلا بيكى

šσяšαяαα said...

خمسة فضفضة:

وعليكم السلااااام ورحمة الله وبركاته

ربنا يكرمك يافضفوضة وقوليلهم بالله عليكى يكفو اعين الحسد

ياحاشدين الناس مالكم ومال الناش:))))

وبالنسبة لموضوع ازازة الميه

ماهو دا اللى فاقع مرارتى

هو كدا ارتاح بعد مالولد اداله ازازة يقوم يرميها على الارض ويشوطها زى الكورة

بجد اتحرق دمى... هى مش نعمة ربنا دى واللا ايه

بعدين الموضوع حصل واحنا عند محل العصير عشان كدا قلت عليه

بصى انا اللى شدنى صوت البياع دا وهو بيقوله دانت هتروح النار حدف وبعدها قعد يزعق

بس الولد اداله يشرب لكنه رماها عالارض وطلع فلوس من جيبه عشان يديله حقها

انا عارفه انه ممكن الموضوع مش مفهوم اوى لانه محدش شافه

بس اللى قصدته انه ليه يعمل الغاغه دى كلها ويرمى نعمة ربنا وبعدين يطلع فلوس من جيبة

طيب لما هو معاه فلوس ماجبش لنفسه ليه واللا هى مناقرة فى الناس وخلاص

تحسى كدا انه فى ناس هوايتها تتخانق عالفاضى

معلش طولت فى الرد يمكن مش قادرة اوصلكو الموضوع اوى

معلش اعذرينى ساعات مش بعرف اركب الجمل على بعض:)

تحياتى ليكى

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ma-3lina:

الله يسلمك ويخلليكى يارب

انا بقيت كويسة الحمدلله

عينى وصابتنى على رأى فضفوضة:)))

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

رفقه عمر:

ولا يهمك ياعسولى

كفاية انك بتنورينى وانا سعيدة بكدا

وهو فعلا الريد دا منه لله بقى

ادى اخرت اختراعات البنى ادمين:)))

حقى اهرتل said...

الحمد لله على سلامتك
بس على فكره البلاستك مهم جدا لنمو البكتريا والطفيليات
وممكن يكون الطفل ده كده
كتب شاعر وكل الافاقين خافوا
وفاض الكيل باششعاركوا وبخلافه
و واو العطف لوهتزيد على بيتك
هقول شاعر مبوظ شعر اسلافه

Ehab said...

الف سلامه عليكي وتعيشي وتاخدي غيرها اصل ما يقع الا الشاطر
من زمان مسمعتش كومنتاتك في المدونه قلت اجي اشوف مالك لقيتك ياعيني كنتي تعبانه ولسه راجعه الحمد لله على سلامتك وبرافو على البوست الهايل بس هو انتي كنتي تعبانه وعنيكي عماله ترصد بلاوي الدنيا حواليكي يا سوسه
سلااااااااااااااااااااام

تخاريف خاصه! said...

الف حمد الله على سلامتك..
وخلى بالك من نفسك

šσяšαяαα said...

حقى اهرتل:

الله يسلمك.. بعدين طفل ايه اللى ممكن يكون كدا

مش واخده بالى

وكالعادة ليك بيتين شعر بصراحة ماشاء الله

ربنا يكرمك يارب وشرفتنى

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

الشنكوتى الكبير:

ايوة انا شطورة عشان كدا باخد على دماغى:D

وانا عينى كانت راصدة البلاوى من قبل كدا لكن فترة التعب وقفتنى انى اكتبها

اعتقد ان دى اول زيارة ليك.. شرفنى مرورك

وهيسعدنى التعرف على مدونتك

تحياتى

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

تخاريف:

الله يسلمك وشكرا على سؤالك

حاضر هخللى بالى من نفسى

هو انا ورايا حاجه غير كدا:))))

عالمى ازرق said...

ازيك ياصرصاره؟
يابتنى هنا تجدى كل ماهو جديد
بس اضافه للمشهد الاولانى بتاعك
انى مره لقيت شيء صلب فى الشيكولاته وبعد التدقيق والتمحيص اتضح انه حته ازاز
احنا بقي قولنا نستثمره ونعمل عليه ترابيزه
حتى شركات الاغذيه مش مخليا نفسنا فى حاجه

Anonymous said...

ازاى يا باشا لا السدوستين ده بيبقى كبسولة كانت زمان ب خمستاشر قرش مش عارف هى الوقتى بكام بنجيبها من البقال وبيبقى فيها الشفا مع كوباية شاى وتنامى وتستغطى وهتقومى زى الحصان

šσяšαяαα said...

عالمى ازرق:

اهلااااا زروقة

ايون يابنتى كل ماهو جديد بس مش مفيد:)))

واييه اللى حصلك دا

هههههههههههههههههههههههههههههههههه

بس حلو الاستثمار دا.. بتستغلى كل حاجه اهو لمنفعة البلد

تحياتى ليكى

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dr-hema:

كبسولة ب 15 قرششش

وكماااان اجيبها مالبقااااال

دى زى الصابون السايل كدا

واكيد هقوم زى الحصان

بس هتقلب فار بعدها اكيد

ماااااااااشى عموما مشكرررييييين عالنصيييييحة

3abdo me7tas said...

أولا من الردود باين انك كنتى تعبانة شويتين على العموم ألف ألف سلامة
ثانيا بقى بجد تعليقك على المواقف دى جميل جدا وعجبنى وانا بضيف رأيي معاكى وبقول
يبقى أنت أكيد أكيد فى مصر

šσяšαяαα said...

3abdo me7tas:

الله يسلمك استاذ محتاس:)))

وانا سعيدة بزيارتك وتعليقك

ومرحبا بك فى ايجيبت:))

3abdo me7tas said...

ايجيبت
هاه فكرتينى بالذى مضى
ما انا موجود هنا اهو فى ايجبت اشد فى شهرى تانى ما انا خلاص اقرعيت من كتر الشد
هو أنا احتست من قليل

šσяšαяαα said...

3abdo me7tas:

ليه هو الشعر ببلاش..حط انت عليه كريم وروق حالك:))

وربنا يبعد عنك الحوسة والكوسة:))