Saturday, November 18, 2006

سبحان الله... حتى الحمام عينه زايغه!!!

فى يوم من ذات الايام اللى شبه بعضها كنت بنشر غسيلنا المزهزه على سطوح بلاعتنا واللى مربيين فيه كام شويه حمام كدا على اد الحال
والسؤال اللى جاى اهه(ازاى صراصير تربى حمام؟؟) طبعا سؤال وجيه واجابته سهله جدا" الزمن دا كل حاجه فيه اتشقلبت وزى ماالوز العراقى بيربى شويه خنازير امريكانى.. احنا كمان معشر الصراصير بنربى حمام بلدى"
ونييجى بقى فى المهم..فوجئت وانا بنشر بحمامه واخده ركن مع نفسها وساكته خااااالص ولا بتاكل ولابتشرب ولا حتى بترد عليا لما بكلمها.. فى سؤال جاى اهه فى السكه انا شايفاه(معقوله العبقريه دى وكمان بتكلمو الحمام؟؟)
والرد هنا بقى(والله كل صرصار حر ويكلم اللى يعجبه وبعدين دى مسائل فلسفيه بحته قليل اوى اللى بيستوعبها ويكون عبقرى زى حلاتي كدا)
المهم اختى شافتنى وانا عماله اهاتى مع الحمامه وقلتلها: هى مالها ياعين مامتها كدا قاعده بتتشمس فى كورنر مع نفسها ليه ؟
ردت عليا بالخبر الصاعقه: اصل جوزها طلقها وراح اتجوز الحمامه اللى جوزها مات وطردتها من الصفيحه(عش الزوجيه) وبينقرها لو قربت منه
ولقيتلكو بقى الزوجين السعيدين طالعينلى يتمخطروا وكل واحده فيهم عينها حمرا ويطق منها شرار
زى مايكونو بيقولو وايه حشركو انتو فى المسائل دى يابنى صراصير؟!!
وفعلا... وماهم الا امم امثالنا بس احنا اللى دماغنا مقفله

2 بعبر ياشعب:

حبيبة الرحمن said...

بصراحة يا سارة انتى جبتى كل الاسئلة اللى دارت فى دماغنا وجاوبتى عليها ما عدا سؤال دار فى دماغى انتى بتقولى وانا بنشر غسيلنا المزهزة والسؤال هنا بتغسلوا باية ؟؟؟؟؟؟ ومعلش لو فيها تطفل شوية :)

šσяšαяαα said...

لايابنتى ولاتطفل ولاحاجه...وبعدين معروف عنكو يابنى البشر بتتحشرو فى كل حاجه...المهم احنا بنستخدم مبيد الجراثيم ومزهزة الهدوم صراصيركو البمبى...ياللا دعايه ببلاش اهه