Friday, February 8, 2008

تاجتاجونى آاال كابونى



ماتسألونيش ايه العنوان الغريب دا انا اللى جه فبالى كتبته وخلاص.. اهو نظبط القافية:)

انا كنت نايمة فحالى ولقيت من ييجى شوية ايام كتيرة كدا حد بيخبط عالبلاعة وبيزعق وماسك مايكروفون ماللى بيدوروا بيه عالتاييهن وبيقوللى بصوت عميييق ومخييييف ... ياساااااارة انتى اتاجيتى من خالك الصباغ ولااااازم ولابودن انك تعملى الواجب دا قبل فرز نتائج الواجبات فمارس القااادم..ولقد انور من اعذر
وانا طبعا قلت فعقل باللللى استرها معاااانااااا يااااارب

ولسا هقوم واشيل اللحاف عشان اعمل الواجب التاجى لقيت مـيرمـيـد ومـوجــة ناويين يدبسونى هما كمان فواجب تاجى بس الحمدلله اكتشفت انه نفس تاج خالو الصباغ..
كدا مش هاعطس كتير..حاكم التاجات دى بتجيبلى حساسية فى القرون الانفية عندى

بس لااااازم قبل ماجاوب عالتاج اوريكوا انا شكلى ايه لما قومونى بقوة الميكروفون من البيات الشتوى اللى انا عملاه


وياريت معاها ساوند تراك اغنية شادية
يااااعينى يااااعينى يااااعينى عالولاااااااااا.. اااااه

طيب نبتدى بقى من اول السطر كدا ونستجاوب

1
هل توافق على حزف خانة الديانة من البطاقة الشخصية ؟

اى دونت سينك سو

لانه تحديد الديانة بيتوقف عليه حاجات كتير
زى
وزى
وزى

وحاجات تانية كتير:)

2
ما رأيك فى المثليين ؟ هل هى حرية شخصية ؟ هل توافق على الإعتراف بالمثليين ؟ هل لديك أصدقاء من المثليين ؟

انا ماسمعتش عن الفئة المفئفئة دى غير من بعض الزملاء المدونين
انهم متوغلين فمصر كمان
ورأيى انهم نفعونا فحاجة واحدة بس
عودة سلالة قوم لوط مرة تانية من علامات القيامة
كويس عشان الواحد يبدأ يستعد لليوم دا ويجمع رصيد لابأس به من الاعمال الصالحة

وبالنسبة انها حرية شخصية
مممممممممممممممم
انت حر مالم تضر
بس اللى هما فيه دا قمة الضرر سواء ليهم او للمجتمع ككل
ولذلك ماعتقدش ان دا يبقى تبع اى نوع من انواع الحريات

وعشان يكون فى اعتراف بشىء يبقى معناه انه موجود
وانا بصراحة مش قادرة ابلع ان فى بشر مالنوع دا عندنا
معلش بقى يظهر انى عايشة فغيبوبة
بس مش عاوزة حد يصحينى:)

وطبقا لكل ماذكر يبقى انا على مااعتقد لا اعرف اى احد من هؤلاء وربنا يكفينا شر المرض:)

3
هل تعتقد بوجود إضطهاد للمسيحين فى مصر ؟

إضطهاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وين هنادى يااماااااى
ههههه مش عارفه افتكرت المشهد دا ليه
ماعلينااااااااا
انا شايفة ان كل حاجة فى الدنيا دى ليها شىء مضاد وظهور الشىء المضاد بيكون بشكل نسبى
يعنى لو اخدنا الحرية فمصر
فى ناس هيقولو ان الحرية موجودة وبنسبة مية فى المية
وفى ناس تانية هتقول انها بنسبة ميه فى المية بس تحت الصفر
وكلمة الاضطهاد دى حاسة انها كبيرة اوى وليس لها اى مكان هون..لامؤاخذة يعنى

انا عن نفسى بشوف كل الناس واحد ومش بتفرق معايا ابداً الديانة
طالما فى حسن معاملة واحترام متبادل
والتعصب والجهل موجودين للاسف فكل الاديان

فى حدود شائكة المفروض اننا مانتعدهاش يعنى نتعامل فحياتنا بشكل طبيعى جدا والدين دا شىء خاص بكل انسان
واتمنى بجد اننا نبعد الدين عن اى مشاكل لان الأديان دى شىء مقدس ولايجب المساس بها او خلق مشكلات تحت مظلة الدفاع عن الدين

وشكرا والسلام عليكم:)


4
من هو الشخص الذى تختارة لرئاسة مصر ؟

ابو سويلم بتاع كفر الهنادوة

5
أذا قمت بتأسيس حزب سياسى .. من هم الأشخاص الذين ستقوم بضمهم فى الحزب ليشاركوك فى حكم مصر حال فوزك فى الإنتخابات ؟ هل توافق على مشاركة كل من : الإخوان المسلمين - الأقباط فى الحكم ؟

انا اعرف حاجة واحدة بس
اللى عاوز فعلا انه يعمل حاجة للبلد ويكون جااااااااااااد وبيقول مصر مصر تحيا مصر تلات مرات قبل الاكل
يبقى يستحق انه يشترك معايا فى الحزب
بعيييدااااا عن الدين..مصممين تحشروه فى السياسة ليه
هى سلطة خضار؟؟؟؟؟؟؟؟؟

6
فى رأيك الشخصى .. ما هى أفضل مدونة على بلوجر قمت بزيارتها ؟

لا استطيع ان احدد مدونة بذات نفسيتها
لانهم كتييير جدااا

ربنا يخلليهم للشعب التدوينى:)

7
للذكور فقط : أيهما تفضل كزوجة .. إمرأه عاملة ، أم ربة منزل ؟

ممكن اغلس؟:)

الاجابة الصحيح هى
عدس بجبة

للإناث فقط : هل توافقين على الزواج من رجل مطلق ؟

اى دوزنت سينك سو

8
اذا تزوجت وأنجبت ولدين وبنتين .. أى الأسماء تحب أن تسمى ؟

اشمعزا يعنى ولدين وبنتين

ياللا اللى يجيبه ربنا كويس
واذا جه يوم واصبحت فيه مدام
ان شاء الله ان شاء الله
هختار من الاسامى دى لانه حصر اتنين بس صعب شوية
احب زياد ومروان ويوسف واياد وعبد الرحمن

والبنوتات احب اسمي
حنين ورناد وريما وتالة
ونبقى نعمل قرعة ونختار:)

9
هل تعتقد أن توريث الحكم فى مصر . . سيتم فعلا أم لا ؟

القوى فى الاقوى منه
واى حد ناوى يخلل فى برطمان الحكم احب اقوله
ماكنش انعزر ولاباع جزر ولاخلل الكرسى واعتزر

10
فى رأيك الشخصى : ماهو أفضل إنجاز لحكومة مبارك ؟ وما هو أسوأ عمل قامت به ؟

رجعولنا طابا وبقت مصرية فى ايدى تل ابيبية
ونصرونا بالضربة الجوية
ونيمونا وشدوا البطانية
وقشّطونا وبيقولو تخطيطات مستقبلية
واللى عشمان فيهم يروح الجمعية
يقف طابور ويحيى الجمهورية
ويشدله حجرين تسلية
ويستنى بكره اللى عمره ماهاييجى
واهو عمر يفوت والناس تموت
وتعيش وتاخد غيرها ياعنيه

حلوة الاجابة الحلمنتيشى دى واللا نشوف غيرها:)

**********

وختاماً احب اشكر من عميق صمام قلبى كل اللى نورونى ودايما يارب بلاعتى عمرانة بحسكم

واحب اهديلكم اغنية
ماتحرمش العمر من عطفك عليا
ياللى زيارتك مالسما اجمل هدية

ودى منى ليكم

وحشتونى وهتوحشونى جدااااا

الى لقااااااء بإذن الله

17 بعبر ياشعب:

موجة said...

أيه ده
غالبا اول تعليق
ما يضرش
اخيرا يا ستي
اولا حمدا لله على السلامة
وسمعني سلام سالمة يا سلامة رحنا و جينا بالسلامة
ثانيا الحمد لله انك جازبتي على التاج الفظيع الشنيع المريع ده
اجاباتك كانت هروب من المواجهة في كثير من الأسئلة و مش عارف ليه شكلك كده خدتي على بلاعة الحكومة هههههههههههه
الحمد لله اننا متفقين في اجابات كتير
لكن يبقى الخلاف
في نقطة جوهرية
فصل الدين عن السياسة
و دي علمانية مرفوضة طبعا
احنا ما نضطهدش غير المسلمين لكن لازم نقر ان مصر بلد اسلامي يطبق فيه اعرافنا و تقاليدنا و تعاليمنا و لا ايه
الفصل ده صدقين مش لمصلحتنا خالص الدين بيحكم سلوكنا كله في كل حاجة حتى السياسة

خالص تحياتي
احمد

هو ايه اسم تالة ده
ههههههه

šσяšαяαα said...

السلام عليكم

موجة:

اسمحلى ارد على تعليقك

انا مليش فى العلمانية ولا المهلبية

ولاعمرى ليا توجهات سياسية ولا الحاجات الغريبة اللى الواحد بيسمع عنها دى

انا اللى قصدته بكلامى انه السياسة دى لعبه غير شريفة ومش عاوزة اقول كلمة تانية
يعنى الدين المفروض انه مايدخلش جوه اللعبة دى لان كلها مصالح وأقنعة زائفة

انا دينى هو اللى بيوجهنى وهو اللى بيقوللى اعامل الناس ازاى
وطبعا دا شىء لايمكن الاستغناء عنه او فصله عن حياتنا

لكن السياسة دى بتدور على اى اقنعة تشتغل من خلالها
والدين ابعد مايكون لعبة

مش عارفه بقى اذا كنت وضحت كلامى ولا لا

وللمرة المليون انا ولا ليا فى السياسة ولا الاحزاب ولا كل الكلام دا ولا اقصد اهاجم حاجة معينة بكلامى

تحياتى ليك وشكرا عالزيارة

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

مية مية يا صرصورة .. حاسس إنى عملت دماغ بعد ما قريت إجاباتك

و كل تاج و انت طيبة و عقبال ميت تاج

الطائر الحزين said...

عشرة على عشرة

اجابات جميلة


ابقى اعملى شات بوكس علشان نطمن عليكى

بارك الله فيك

تحياتى

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

اجاباتك دمها خفيف
وعجبتني اوي اجابتك على سؤال المثليين


مين بئا ابو سويلم ده ان شاء الله
:D

Blank-Socrate said...

يا رب تكونى بخير
و ترجعى بالسلامه
تحيات رقيقه

مهندس مصري بيحب مصر said...

رناد و تالة
ايه الأسماء الغريبة دي
في اسماء كده
بصي يا ستي أنا اعتقد ان الصباغ محتار يسمي ايه لما يتجوز و يخلف فحاطط السؤال ده في التاج علشان يبحث عن أجمل الأسماء
:)

أغلب إجاباتك أنا متفق معاكي فيها ما عدا حاجات بسيطة و لما تبصي عندي حتعرفي ايه هيا

أنا جايب سيرتك عندي في بوست عن يوم معرض الكتاب
بصي بصة كده و قولي لي رأيك
بس من غير ضرب لأن الصباغ بيقول انهم أهدروا دمي
هههههههههههههه

Unknown said...

رجعولنا طابا وبقت مصرية فى ايدى تل ابيبية
ونصرونا بالضربة الجوية
ونيمونا وشدوا البطانية
وقشّطونا وبيقولو تخطيطات مستقبلية
واللى عشمان فيهم يروح الجمعية
يقف طابور ويحيى الجمهورية
ويشدله حجرين تسلية
ويستنى بكره اللى عمره ماهاييجى
واهو عمر يفوت والناس تموت
وتعيش وتاخد غيرها ياعنيه


ايه يا بلاعة الابداع ده
جامده بحق
جميله جاباتك لو انك هربتى برضه زى حلاتى
:)

عصفور المدينة said...

السلام عليكم أستاذة سارة

فصل الدين عن السياسة اللي هي اللعبة القذرة دي ماشي

لكن فصل الدين عن حياة الناس وعن السياسة الحقيقية فعلا هو أول طريق العلمانية بس ركزي سواء إنتي حتسميها كدة أو لأ للأسف هما بيدخلوا لنا من منطق الحفاظ على الدين من الدخول في قذارة السياسة ولكن نقول
الدين يدخل لتنظيف هذه السياسة وتعبيد الناس لرب العالمين
قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين


عجبني أوي نشيد إنجازات الحكومة من ألحان أبوسويلم

Empress appy said...

ايه ياعم الاجابات دى يا سارة تحفه جدا جدا وبضحك موت بس التوريث ده انا بستناه يقولوا عليه فى نجوم اف ام كل يوم يعنى متوقع وخلينا نشوف ايه اللى هيحصل

صحفية روشة said...

اسم صرصارة ملعلع بين المدونات
متحرميناش من بوستاتك ابدا
وابقى زورينى ىفى مدونتى وهاتى 2 كيلو موز وانتى بتردى الزيارة
الاصول بتقول كدة
سلام

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم

ليه بس بتفكريني بالديون اللي عليا
انا عليا نفس التاج

وبعدين ايه حكايةالبيات الشتوي والكلام الفاضي دا

هو احنا بقي هنقعد نجري وراكم والا ايه
قومي كدا افتحي البلاعة هويها وخلي الشمس تدخلها وبلاش كلام فاضي

سلام

مروة الزارع said...

جميلة الإجابات

تحيااااااااااااااااااتى

šσяšαяαα said...

السلااااااام عليكممم

ايه النور دا ياجماعة والله فرحانة انكم عديتوا عليا وقريتو التاج

ربنا يكرمكم وان شاء الله ازوركم قريبا

واستاذ عصفور انا كنت مستنية حضرتك تانى تعليق

مش واخدين على تأخير حضرتك فى التعليق فى المدونات:)

وانا بس مشكلتى انى مش عارفه اوضح رأيى كويس لانى للاسف ثقافتى السياسية على ادى

بس انا فعلا كنت اقصد ان الدين يبعد عن اى تعاملات مش كويسة

لكن طبعا مستحيل اننا نفصله عن حياتنا وانا وضحت كدا

والتعامل بينا وبين الناس دا سياسة برضو وطبعا الدين هو اللى بيقولنا ازاى نتعامل مع الناس

العلمانيين بقى عاوزين يبعدوه والال يقربوه انا عن نفسى ماشية على اللى اتعلمته واتربيت عليه

السؤال كان متعلق بالسياسة عشان كدا انا جاوبت كدا

يارب بس ماكنش عكيت

انا ايه اللى خلانى اجاوب اساسا:)

وشكرا ليكم جميعاااا

والف مبروك وكل سنة وانتو طيبين وعقبال البكارى:)

Ahmed Al-Sabbagh said...

هههههههههههههههههههه

بجد عسسسسسسسسل

انتى فظيعة

مريعة

بجد انتى بتجيبى الكلام ده ازاى

بس حلوين رناد و تالة

تحسى انهم شخصيات كاريكاتيرية

ههههههههههههههههههه

تسلم ايديكى

اجاباتك جميلة وفظيعة

تحيااااااتى

احمد

Soooo said...

القوى فى الاقوى منه
واى حد ناوى يخلل فى برطمان الحكم احب اقوله
ماكنش انعزر ولاباع جزر ولاخلل الكرسى واعتزر


هايله بجد
هايله قوي



سلامووووووووووووووووز

Dr. Ibrahim said...

علينا العوض فى قو م لوط حملة العذاب والأمراض اللهم أحفظنا
الإيدز والزهرى وكل الأمراض اللهم احفظنا
--
عدس بجبة ياسلام جوعتينى أكلتى المفضلة من إيد ماموه ههههههههههههههههه


حلو ة بس اللى عجبنى اكتر الأخيرة هههههههههههه