Tuesday, May 22, 2007

[§©¤][حـــوار معى[§©¤][


بعض من الحوارات مع النفس
لا اعلم ان كانت لنفسى ام لمن
ولكنى سأقوم بإظهار الجوانب المختلقة لهذا الكائن المقيم بداخلنا
سواء شئنا ام ابينا
(1) حوار مع النفس المتمردة
..................................................
لكم اكرهكى حين تبغضى الحياة التى كتب ليا الله ان احياها-
وهل تطلقين على وقتك الذى يمضى وسط هؤلاء الطينيين بحياة؟؟؟*
لكم انتى ساذجه كعادتك
فلتنظرى حولك الى من تجردو من جلدهم الطينى
فهاهم الان يفهمون معنى الحياة الحقيقى
ان تحيا كالافعى تحوم حول فريستك لتسقطها وقتما وكيفما تشاء
ان تحيا كالحرباء تغير اقنعت وجهك طبقا لمن تعاملهم
الى ان تحين فرصة تحقيق المصالح المرجوه
فهل يمكن ان تكونى مثل هؤلاء ذات يوم؟؟
ولكنهم تحولو الى قلوب متحجرة وانا ابحث عن معنى الحب الصادق المنزه عن اى اغراض-
ايتها الحمقاء انك تتحدثين عن كلمة اندثرت ولم يعد لها اثر بعد الان*
ان هذا الساكن بجوارى الذى تطلقون عليه قلب لايصلح إلا لضخ الدماء
من أجل ان يظل الحمقى امثالك على قيد الحياة
فلتنظرى الى من اراد ان يثقل على قلبه بالمشاعر ويحيا حياة العشاق المسحورون بلعنت الحب
ها هم يذوقون ويلاته يوما بعد يوم
يذوقون ويلات الخيانة والكذب وحب الذات
فهاهم اصدقائى يتواجدون دائما حيثما تنبت مشاعركم الواهنة
ممممممم...هل هذا يعنى اننى لن اجد من يحبنى بصدق ويقدر العبء الجديد الذى سأحمّله على قلبى؟؟-
نعم عزيزتى.. لن تجديه طالما ترتدين ثوب الضعف والطيبة التى لامكان لها بيننا الان*
خذى هذا الرداء هدية منى.. ارتديه دوما فهو من قماش الدهاء ومطرز بحب السيطرة على مشاعر الاخرين
ازراره سلاح جاهز دائما للانتقام وتملك فريستك واطرافه تفضى لمسة ساحرة للجمال القاتل
-
انا لن استجب لكى ايتها الملعونة ولن اتقبل هديتك..فكل ماقلتيه لن يغيرنى
سأظل أنا..وأنا فقط من سأتحكم بمصيرى
تعجبنى طيبتى التى تسمينها سذاجه
يعجبنى قلبى النابض بمعانى الحب التى تسميها حماقة
تعجبنى حياتى كبشر طينى لايريد الاقتراب من لهيب النار التى جذبت الكثيرين اليها
واصبحوا شياطين متنكرة تحت طبقة من التراب
ولو كان بيدى التخلص منك لفعلت منذ يوم ولادتى
*************************************
فى بعض الاحيان لا يستطيع الجسد التحكم بمن يسكن بداخله
فهل يمكننى التخلص من وساوس نفسى؟؟
هل يمكننى بناء جدار عازل يحول بينى وبين لعناتها المستمرة؟؟
هل من مجيب لتساؤلاتى؟؟؟؟

16 بعبر ياشعب:

BaTresYa said...

إذا ملمتناش نفسنا مين هيلومنا؟..النفس دي عامله زي الانتي فيرس يوم ما في فيروس بيدخل ضميرنـا ...بتبدأ تطلع لنا في إرور ومسجات لحد ما نفرمت الجهاز .... إيه اللي انا بقوله دا :؟ ...إللي اقصد أقولة من غير نفسنا وضميرنا هنكون وحشين اوي ..ودمتي سالمه من اي فيرس..وميرسي على البوست الجميل دا

mohand said...

السلام عليكم
ايه المود ده يا ساره
انتي كويسه؟
بخير ؟
ايه يا بنتي
دا انا كنت بدخل هنا مش ببطل ابتسامات وضحك
ايه اللي حصلك
لا انا لازم اطمن عليكي

gohayna said...

ياالهوي

انتي اتحسدتي ولا ايه؟

احنا كنا بنقول انك اكتر واحده دمك خفيف والضحكه اكيد مش بتفارقكك

ايه يا بنتي؟


ايه الي حصل؟

طمنيني عليكي وارجعي لمودك الجميل تاني

انتظار مؤقت said...

حظي انا اول مره ادخل عندك و الي قريته قبل البوست ده كان مودك فرفشه خالص وشي وحش عليك يا جميل عموما يا ريت تردي الزياره خدي حنطور لغاية عندي و انا ححاسب ملكيش دعوه و بلاش حكاية الجدار العازل دي لحسن اعملك مستوطنه في المدونه بتاعتك

حنان شلبي said...

حبيبتي صرصارة حلوة بالبداية بنقلك اعجابي على التقديم الرائع لهذا الموضوع بجد فكرة حلوة وفيها تغير عن الي عهدناه
تانيا بدي احكيلك رايي

بصراحة احنا فعلا محاطين باناس متل مقلتي مطرزين بالدهاء والمكر احيانا وما خدين الدنيا بالطول والعرض وعايشين حياتهم كويس كتير بس هل يعني انهم كسبانين حتى لو رسمو الضحكة والقوة عشفاههم امامنا هل هذا يعني انهم سعداء بالمقابل نيجي لحالتك انتي ياطيبة يامن كنتي ستنخدعين في احدى لحظات ضعفك او يأسك بهذا الرادء انتي اكيد مبسوطة من جواكي لمة بتتعاملي مع غيرك بما يرضي الله وما بتاذيهم لا بكلمة ولا بفعل اقل شي لو احتجت شي يوم لمساندة الغير كم واحد رح ييجي يوقف بجنبك؟؟ عشرة ؟عشرين؟50؟ انتي جاوبي بتعرفي انو انتي الكسبانة بالاخر
وسدقيني لحظات الحزن هاي بتمر على كل الكسبانين لانو الجائزة دايما ما بناخدها بالساهل
بدنا نتعب شوي ونتغلب شوي بس سدقيني طعمو هالتعب لزيز لمة تيجي تحصدي بالاخير واهم شي واقل شي مو مطرة اتغيري نفسك انتي عم تتصرفي متل ملقيتي حالك انتي انخلقتي طيبة خليكي هيك والي انخلق داهية خليه هيك اصلا هيك الدنيا بتتوازن
ما بقلك كوني طيبة وياكلوكي الناس بس كوني طيبة وحريصة مش طيبة وداهية
وان شاء الله قصدي وصلك يااحلا صرصارة باحلا بلاعة
تعرفي انتي الصرصارة الوحيدة الي انا ممكن اتعامل معها وبتمنى اشوفها وما حهرب منك شي يوم

ولمة بتدايقي شي يوم ونفسك بتعبك طنشيها ولا كانها موجودة يا ستي

hurricane_x said...

You can't get rid of ur own demons and obsessions,...yet u can control and tame them,..if u want!

حقى اهرتل said...

يامجرى ريق القلم على ورقه م الدفتر
اوعى لكلام خداع قبل الميعاد يفطر
خليه يكمل صوم لحد سبت النور
لو قش هوه ببنت بالتالته هيبصر

Blank-Socrate said...

سارة
سرور
سرور القلب
و العقل
القلب هو من سيسير العقل
سنملكه على حياتنا
نعم سنكون عاطفيين
لن نلتفت الى الواقع الذى انتم خلقتوه و صنعتوه
هذا واقعكم انتم و ليس لى
فلتحيوا انتم هذا الجنون
انا لا
فى النهايه ساكون خاسر ما انت تطمعون فيه
اما انا فسأربح
نفسى
هذا كل شىء
انا سأربح نفسى
سارة
اتركى كل شىء و اقتنى سارة فقط

Tamer Nabil Moussa said...

التغير دة على اساس اية ؟؟

اكيد فية اسباب نعرفها اية هيا وبعدين نبحث عن حلول

والدنيا خلوة بس احنا نشوفها بالمنظار الابيض بلاش الاسود


تحياتى

šσяšαяαα said...

-batresya:

بس فى الحالة اللى انا صورتها كنت انا اللى بلوم نفسى مش هى اللى بتلومنى

ولو اقدر اعمل ديليت لنفسى مش هتأخر فمتو ثانية لان مظنش فى نفس بتدعو للخير
اللى بتلاقيه بينبهك دايما هو ضميرك
واللى فعلا من غيره مش هنكون بشر اساسا

بجد سعيدة انك نورتينى ودمتى انتى كمان سالمة من اى فيروس ومن اى هاكرز:))

:::::::::::::::::::::::::::::::

-mohandat:

وعليكم السلاااام ورحمة الله

ايه يابنى دانت بالذات كنت عاوزنى اكتب حاجه ادبية بحتة بعيدا عن الظورف بتاعى:))))))

اديك شفت الوش التانى عامل ازاى

اكيد هتحرم بعد كدا تقولى اكتبى حاجه تانى:))))))

وانا بخير دلوقت الحمد لله

البوست دا ريحنى شوية لما بعبعته

:::::::::::::::::::::::::::::::

-gohayna:

ايون ياختى..حشدونى وباين فى عنيهم:)))

اهو يعنى تغيير شويه بدل ماكل حاجه ضحك كدا.. قلت لما اقلبها نكد شويه اشوف ايه اللى هيحصل:))))

وسنعود قريبا لمودنا اللى اتعودتو عليه...لاتقلقى

::::::::::::::::::::::::::::::::

انتظار مؤقت:

معلش جت كدا المرادى.. ووشى انا اللى وحش شكلى
ماكنتش عارفة انكو هتكتأبو اوى كدا

وحاضر اول حنطور هايعدى هاخده ولو ان الاجرة بقت سياحى خالص:))

ولو الجدار العازل هيخليكو تستوطنو البلاعة انا معنديش مانع ابنيه من دلوقت:))))

بس خللى بالك دى بلاعة مش اى اى يعنى:)))))

:::::::::::::::::::::::::::::::::

حنان شلبي:

حنوووون حبيبتى تسلميلى يارب.. بتسمى العكـ دا رائع:)))

اه وغلاوتك ياختى انا فحالى بشكل يفرس اساسا.. لدرجة انى عايشة فى بيتى ولاكأنى هنا

ودايما اخر من يعلم باى جديد.. مش بحتك كتير باللى حواليا.. انطواء غبى كدا بعيد عنك:))

بس عموما انا مرتاحة لحالى كدا مليش دعوة بحد ولو اقدر اروح المريخ يكون احسن:)

ووصلنى كلامك يافندم.. ربنا يخلليكى ليا ياحنونى

وانتى بس قوليلى مكانك فين وهجيلك متنكرة فصرصار حقيقى.. لما نشوف بقى هتعملى ايه ساعتها:)))

وبالنسبة لنفسيتى الحلوة دى انا هولع فيها قريب ان شاء الله:)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

hurricane_x:

yeah, u r completely right about what u said

all i want is to charge me with a power that can erase my silly self
and remove it away from all my life:))))i think i will be ok after that

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

حقى اهرتل:

اييييه الكلام الجامد دااااا

كله بصرة وبنت امال فين الكومى:)))

اييييه فكرتنى لما اروح العبلى دورين كوشتينه:))

بس بجد كلام جامد اوى.. تسلم ايدك

::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Blank-Socrate :

انا مش عاوزة اربح نفسى

انا عاوزة اعمل اب ديت لنفسى.. اشيلها كلها هيلا بيلا وارميها:))

لانها جابتلى جنان ووش فدماغى ومش عارفة اخرتها ايه معاها

وعالم الواقع دا انا تقريبا ماعشتش فيه خالص.. يمكن عشان كدا باخد صدمات على ودنه:))

وادينى هسيب اللى ورايا واللى قدامى.. لما اشوف اخرتها ايه

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tamer Nabil:

بصراحة مش فاهمه تقصد ايه

تقصد التغير للاحسن اللى انا رديت بيه واللا تغير الناس بالشكل اللى انا وضحته؟؟

بس عموما لو التغيير بالنسبة للحالتين اكيد ليه اسبابه ودى عاوزالها اكتر من بوست على مااعتقد:)

والدنيا حلوة هو انا قلت غير كدا لاسمح الله

وخلاص مفيش اسود بعد كدا.. حتى لو عرفت اكتب التعليق بلون غيره هعمل:))

تحياتى ليك

قنديل said...

هؤلاء الطينيين

عجبني أوي المصطلح ده.. عبقري جدا ومعبر لمعاني كتيير أوي. أوحي لي بفكرة قصيدة.. إسمحي لي أن أستعيره منك

إحتراماتي

رينـــــــــــا said...

ايه دا يا صورصارتى:(

عمر الطيبه ما كانت سذاجه
ولا الحب حماقه
عاملى الناس بما تحبى ان يعاملوكى به
مهما كانت النتايج

جواكى كتير مستخبى
ياريت تطلعيه كله كله
ومتحوشيش اى حاجه
اتفقنا!!!

وبعدين انا محبش اشوفك كدا
فين ضحكتك يابنتى
ياله اعملى بوست يطمنى عليكى
فى امان الله يا قمر وحفظه

ضـوء الـقـمر said...

جميل اوي ان احنا نقف مع نفسنا وقفه كل فترة لكن صعب اوي ان احنا نكتشف ان الصفات الحلوة اللي فينا بقت مش مطلوبة في الوقت ده
تحياتي ليكي يا صرصارتي :)

šσяšαяαα said...

-قنديل:

اتفضل سيادتك دانا يشرفنى يافندم ان كلامى المتواضع يعجبك لدرجة انك تستعيره منى كمان
دا كتير عليا والله:)

تحياتى ودمت بألف خير

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

-رينـــــــا:

دوام الحال من المحال ياميرو

بس عيونى حاضر مش هقلبها كآبة وبؤس تانى

سلاااااااام يا عسولى

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

-ضوء القمر:

اهىء اهىء آااااااااااااااا

ياللا نعمل ايه بقى

هذا هو حال زماننا ياااااولدى على رأى قارئة الفنجان:))

تحياتى ليكى ياقمورتى

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم روحمة الله وبركاته

صرصااااااااااااااااااره
ايه اللي حصل يابنتي فيه ايه ليه كل ده بس

حبه جد بقي :
شوفي كل واحد فينا جواه الخير والشر بنسب مختلفه ، ولازم يعرف ازاي يسيطر عليهم ويخلي الخير هو اللي يغلب في الآخر

و بالرغم من ان الدنيا صحيح فيها كل اللي انت قولتيه ده واكتر ميت مره بس
ماتسمعيش كلام نفسك دي وخليك كدا علي طبيعتك زي ما انتي وسيبي الخير يظهر وهو اكيد اللي ها ينتصر في الاخر

šσяšαяαα said...

وعليكم السلاااام ورحمة الله وبركاته

فضفوضتى عندنااااا.. يامرحبا يامرحبا

لا عادى فضفوضتى كله تمام دلوقت الحمدلله

ازمة نفساوية وعدت:)))))))

وكلامك مظبوط وسليم وصحيح مية مية:)

ربنا يخلليكى ليا ومايحرمنى من كلامك الجميل دا